Er werd bij m'n moeder €120 afgesproken voor het ledigen van de septische put, en €80 voor het reinigen van de buizen. Raad ik mijn moeder nog aan van die buizen toch maar eens te laten reinigen "want na 45 jaar gebruik, waarvan het laatste jaar al met gesukkel, gaat daar toch serieus wat vuiligheid in aangekoekt zitten."
Het vooraf telefonisch verwittigen zoals afgesproken omdat er niemand thuis was gebeurde niet, waardoor ik in aller ijl ter plekke kon rijden.
Het "reinigen van de buizen" bestond uit even een drukontstopper plaatsen en twee 10-liter emmers water in het toilet kappen. Waarop ik dadelijk aan mijn moeder liet weten dat ze er op moest letten dat er geen €80+BTW werd gefactureerd voor "reinigen van de buizen".
We zijn twee dagen later zelf 3 uur met de rioolrat bezig geweest om de buis van circa 5 meter lengte proper te krijgen (omdat de boel al terug verstopt zat).
24 dagen na de werken komt de factuur aan waarop wél de €80+BTW wordt aangerekend. Als mijn moeder hierover telefonisch contact neemt met de firma wordt daar geblaft en gegrommeld dat ze dan binnen de 14 dagen na de werken had moeten bellen dat ze dan gratis terug gekomen waren. Een service die nergens vermeld staat (niet op bon die klant ontvangt, noch op de website) en waarover niet gesproken werd.
Maar da's wél gemakkelijk vertellen dat de klant binnen de 14 dagen na de werken had moeten reageren als pas na 21 dagen een factuur opgemaakt wordt.
Conclusie: Het leegtrekken van de put was proper en goed gedaan: zuigen kunnen ze! Maar buizen reinigen wordt blijkbaar vooral gefactureerd, niet uitgevoerd.