SEO-tips voor lokale bedrijven: de basis (deel 2)

Als u als ondernemer uw kmo wilt doen groeien met behulp van lokale SEO-technieken is het belangrijk dat u de basis goed onder de knie hebt. Dit is deel 2 van onze belangrijkste SEO-tips.

Lokale SEO-tips voor bedrijven: de basis (deel 2)

In deel 1 van onze handleiding over de basis van zoekmachineoptimalisatie noemden we al een aantal belangrijke SEO-beginselen. Hier volgt deel 2:

  1. Wees zichtbaar!
  2. Het internet is verzadigd met informatie over elk onderwerp dat we maar kunnen bedenken. Met zo'n overdaad aan informatie gebruiken Google en andere zoekmachines contentfilters om te zorgen dat gebruikers het beste materiaal als eerste te zien krijgen.

    Om te zorgen dat u daartussen staat, moeten contactgegevens up-to-date zijn en goed worden weergegeven. Met de toename in het gebruik van mobiele telefoons om locaties te vinden, zijn duidelijke en gemakkelijk te vinden contactgegevens ongetwijfeld goed voor lokale SEO, omdat afstand en faciliteiten in de omgeving een belangrijke rol spelen in het besluit van de klant. Veel bronnen die online content bieden aan desktopgebruikers, voeren die informatie ook door aan mobiele sites en apps. Dus ook als u geen speciale mobiele site heeft, zal het bedrijf in de populairste mobiele apps te vinden zijn. Dit betekent echter niet dat u de website niet hoeft te optimaliseren voor mobiel gebruik!

  3. Wees aanwezig!
  4. Schrijf het bedrijf in bij zo veel mogelijk bedrijvengidsen voor meer naambekendheid. Dat kan handmatig of via gegevensverzamelaars die de informatie doorverkopen aan bedrijvengidsen. Let hierbij wel op kwaliteit en relevantie, en niet op kwantiteit!

  5. Beheer zelf uw informatie en voorkom fouten!
  6. Zorg dat u internetsites met uw bedrijfsinformatie regelmatig zelf nakijkt. Als het bedrijf een naamwijziging heeft gehad, update dit dan. Oude namen of verouderde gegevens blijven vaak hangen op het web en dat maakt SEO lastiger! Als u ingeschreven bent bij online bedrijvengidsen, wijzigt u deze zaken snel en gemakkelijk. Om dit zelf bij te houden, moet u wel eerst de vermelding opeisen als eigenaar. Dit kan even duren maar het is zeker de moeite waard. Zo kunt u zelf uw eigen vermeldingen wijzigen of verwijderen indien gewenst.

  7. Wees sociaal! Laat de klant het merk promoten.
  8. Sociale beoordelingssystemen krijgen steeds vaker de voorkeur boven traditionele 'backlinks'. 'Vind ik leuks', 'retweets' en '+1's' zijn de nieuwste rage, en daar let Google dan ook op. Vergeet ook niet om accounts aan te maken op Facebook, Twitter, en Google+ zodat u de klant aan het woord kan laten.

    Zorg dat u elke nieuwe content doorstuurt via de relevante sociale mediakanalen. Facebook, LinkedIn, Twitter en YouTube zijn daarbij de belangrijkste, maar het kan ook de moeite waard zijn om andere platformen zoals Foursquare, Pinterest en Yelp te overwegen.

  9. Zoek de fans op!
  10. Beoordelingen kunnen wonderen doen voor de lokale SEO-resultaten en potentiële klanten stimuleren om u te kiezen en niet die concurrent aan de overkant. De concurrentie verliest altijd als meerdere mensen positief commentaar over uw bedrijf achterlaten, vooral als die informatie door hun vrienden en familieleden wordt gelezen.

    App-gigant Apple heeft met Apple Maps een eigen online kaartendienst gemaakt om te concurreren met Google. Vergeet niet om hier Yelp bij te gebruiken. Dit is momenteel de enige manier om beoordelingen naar de nieuwste dienst van Apple te sturen.
    Goed, onthoudt u dat allemaal? Als het nog niet helemaal duidelijk is, volgt hier nog een beknopte opsomming van de belangrijkste lokale SEO-tips:

  • Zorg voor een mobiele site. Dit is de toekomst, en is niet duur of tijdrovend
  • Meld u aan bij Apple Maps en maak gebruik van Yelp
  • Zorg dat het bedrijf vermeld wordt in Google Maps
  • Zorg ook voor vermeldingen in lokale apps

Veel succes en onthoud dat zoekmachineoptimalisatie niet intimiderend hoeft te zijn maar uw bedrijf echt vooruit kan helpen!

goudengids.be heeft een breed scala aan advertentie oplossingen ontwikkeld om uw zaak te laten groeien.

Ontdek hoe