Analytics voor lokale SEO

Voor goede lokale SEO-resultaten is een analyse van de prestatie van een website essentieel om het succes van een organische zoekopdrachtcampagne te meten.

Na wat basisinformatie over lokale zoekmachine-optimalisatie is het essentieel om over een betrouwbare rapportage op uw site te beschikken om het succes van een organische zoekopdrachtcampagne te meten. Er is een grote verscheidenheid aan analysetools beschikbaar op internet, dus om het simpel te houden, zullen we ons richten op de meest populaire en eenvoudigste varianten. Als beginpunt raden we aan om Google Analytics te installeren. Zo houdt u niet alleen de prestaties van uw website bij maar ook de voortgang van de SEO. Dit is GRATIS software van Google die u met wat eenvoudige code en binnen een paar minuten op bijna alle websites kunt installeren. Google Analytics beschikt over zeer nuttige rapporten om op één plek inzicht te krijgen in de doelgroep, op de impact van advertenties, in de manier waarop bezoekers op de site terecht komen, in conversies en content. Met deze rapporten kan een bedrijf bepalen wie de meeste bezoekers naar hun site leidt en wie daarvan de beste kwaliteit oplevert. De kwaliteit kan beoordeeld worden aan de hand van de tijd die iemand op de site verblijft, hoeveel pagina's hij bekijkt en hoe hij communiceert met het contactformulier of een betalingspagina. Met eenvoudig in te stellen doelconversies houdt u specifieke acties bij, zoals het voltooien van betalingen of het invullen van formulieren. Het weigeringspercentage is een belangrijke meting. Het weigeringspercentage is het aantal bezoekers dat maar één pagina bezoekt, of eenmalig de landingspagina bezoekt en daarna weer weg gaat. Over het algemeen is het de bedoeling om hier een zo laag mogelijke score te behalen, want dat betekent dat gebruikers langer op de site blijven en meer betrokken raken met de inhoud waardoor er meer kans is op een positief resultaat. Een andere handige functie voor lokale zoekmachine-optimalisatie is de mogelijkheid om te zien waar de bezoekers vandaan komen in de Map Overlay-mode. Bij het invoeren van wijzigingen zoals het toevoegen aan Google Places, directory listings of sociale sites, kunnen we de effectiviteit en daarmee de focus van deze wijziging analyseren. Google Analytics laat ook zien wat de meest relevante zoekwoorden zijn wanneer bezoekers op de site komen. Deze informatie kan vervolgens gebruikt worden om de content aan te passen, al dan niet met volledig nieuwe content. Google blijft zijn rapportage voortdurend uitbreiden en heeft onlangs realtime-rapportage toegevoegd, alsook de mogelijkheid om te kijken waar mobiele apparaten werden gebruikt om een website te bezoeken.