De belangrijkste basisbeginselen van e-commerce voor bedrijven

Voordat u online zaken gaat doen, moet u zich enkele belangrijke vragen stellen om erachter te komen welke e-commercefunctie bij het bedrijf past. Is het bedrijf geschikt voor online verkoop?

Zoals bij alle bedrijven vergt ook e-commerce een goede planning en voorbereiding. De eerste vraag die u zich moet stellen is of e-commerce de juiste strategie voor u is. Sommige bedrijven zijn gewoonweg niet geschikt voor online verkopen, hoewel er maar weinig zijn die zonder website boven water blijven. Bedrijven die het meest geschikt zijn voor online verkoop zijn bedrijven met producten of diensten waarvan de doelgroep weet wat ze kopen en hoe ze de kenmerken op afstand kunnen beoordelen en inschatten (zonder persoonlijk contact).

Onderzoek de markt

Vraag uzelf

  • of andere bedrijven in dezelfde branche e-commerce gebruiken en worden producten zoals die van u al online verkocht?
  • Kopen bestaande klanten al online en zouden ze blij zijn om uw producten en diensten op internet te kunnen kopen?
  • Zijn uw prijzen concurrerend genoeg voor de markt, of leiden ze misschien zelfs tot succes waar andere bedrijven het minder goed doen?
  • Hoe groot is de markt en hoe eenvoudig is het om potentiële klanten te vinden en te herkennen?
  • Wat zijn de extra verkoopkosten, zoals opslag, verpakking, verzending en klantenondersteuning na aankoop?

Beginnen met online te verkopen

Als u denkt dat uw producten online verkocht kunnen worden (met een winstmarge) dan hebt u een online aanwezigheid nodig om ze aan de man te brengen. Hier zijn verschillende manieren voor, zoals hieronder beschreven (van de goedkoopste optie tot de duurste):

  • test het uit door te verkopen op online marktplaatsen en veilingsites, zoals eBay, Amazon en andere e-commerceoplossingen
  • koop of huur een kant-en-klare winkel, met sjablonen die u naar wens kunt aanpassen
  • bouw een e-commercesite met een combinatie van standaard e-commerceprogramma en elementen op maat
  • laat een webdesigner een nieuwe, unieke e-commercesite bouwen die precies afgestemd is op uw behoeften

Elementen van een e-commercewinkel

Alle e-commercewinkels hebben soortgelijke basiselementen:

  • en mogelijkheid om producten te bekijken en uit te kiezen (het 'winkelwagentje')
  • een virtuele winkelmand waarin producten toegevoegd kunnen worden, met daarbij een afrekenoptie
  • betalingsverwerking, inclusief orderbevestiging en een betalingsbewijs/bonnetje

Waar moet ik nog meer aan denken?

Andere standaardoverwegingen voor e-commerce zijn:

  • welke invloed de online verkoop zal hebben op de bestaande handelsactiviteit
  • welke middelen er nodig zijn om aan de orders te voldoen en voor de klantenondersteuning na verkoop
  • hoe de site bijgewerkt en aangepast gaat worden
  • hoe bezoekers de site zullen vinden; de gangbare methoden hiervoor zijn zoekmachineoptimalisatie, online promotie, e-mails en pay-per-click-advertenties
  • hoe u van bezoekers klanten maakt; bijvoorbeeld door stimulansen, loyaliteitsprogramma's en een goede klantenservice