De beste domeinnaam kiezen voor de SEO van de website

De juiste domeinnaam kiezen kan de zoekmachineoptimalisatie, of SEO, van de website drastisch verbeteren. Als u uw klanten en hun behoeften goed kent, is het eenvoudiger een goede keuze te maken.

Wanneer u een bedrijfswebsite opzet, zult u een domeinnaam moeten kiezen en registreren. Deze domeinnaam is het adres waarop de site zich bevindt. Het is ook een goed moment om het zoekmachineoptimalisatieproces te starten. Een zoekmachinevriendelijke domeinnaam betekent dat uw klanten en zoekmachines de website makkelijk zullen vinden.
Net als de content van de hoofdtekst van de website, wordt ook de domeinnaam zelf 'gelezen' door de zoekmachines. Zorg dat deze naam veel sterke zoekwoorden bevat. Dan wordt hij goed geïndexeerd en kunnen klanten de site eenvoudig vinden.

De domeinnaam van een bedrijfswebsite kiezen

Wat moet u nu kiezen als domeinnaam? Dat hangt af van het bedrijf en de manier waarop klanten ernaar zullen zoeken. De domeinnaam van een bedrijf bevat meestal de bedrijfsnaam, de belangrijkste functie van het bedrijf en de locatie. De naam is uw merk, het unieke onderdeel van het domein. De belangrijkste functie maakt klanten en zoekmachines meteen duidelijk waar de site over gaat, en als u de locatie toevoegt, kunt u zich op uw plaatselijke doelgroep richten.

Plaatselijke bedrijven en domeinnamen

Een voorbeeld van een goede domeinnaam is www.aannemersbedrijfabcantwerpen.be. Dit domein bevat de naam van het bedrijf (Aannemersbedrijf ABC), dus iedereen die specifiek op zoek is naar dit bedrijf en op de naam zoekt, zal de site vinden. Ook is de primaire bezigheid van het bedrijf (aannemer) opgenomen als zoekwoord, dus het kan correct worden geïdentificeerd en geïndexeerd. Dan komt de locatie (Antwerpen), dus klanten die een aannemer zoeken in dit gebied
zien meteen dat ze goed zitten.

Internationale bedrijven en domeinnamen

Bij internationale en wereldwijde merken heeft het niet veel zin om de locatie aan de domeinnaam toe te voegen, omdat de klanten overal vandaan komen en misschien niet op locatie zoeken. In dat geval kan het nuttig zijn om het krachtigste zoekwoord te kiezen en dit aan de domeinnaam toe te voegen, bijvoorbeeld www.abcexpresskoeriers.be. Net als in bovenstaand voorbeeld hebben we hier de naam van het bedrijf (ABC Express) voor klanten die direct op die naam zoeken, maar hebben we er een extra zoekwoord bij (koeriers) om aan klanten en crawlers duidelijk te maken waar uw website over gaat. Dit kan ook een goede manier voor domein-SEO zijn als de naam van uw bedrijf geen functioneel zoekwoord bevat.

Merken en domeinnamen

Bij zeer grote en bekende merken kan het zo zijn dat het beste zoekwoord de naam van het bedrijf of het merk is. In dat geval kan de domeinnaam uit slechts één zoekwoord bestaan: de merknaam zelf (bijv. ebay.be, adidas.com). Als het merk vertrouwd is bij klanten, zoeken die waarschijnlijk rechtstreeks op de naam. In dat geval is het erg nuttig om die als domeinnaam te registreren. Deze aanpak is echter niet geschikt voor kleinere bedrijven, zoals het aannemersbedrijf hierboven. Potentiële klanten vinden hen veel sneller door op 'aannemers in Antwerpen' te zoeken dan op 'Aannemersbedrijf ABC'. De websiteoptimalisatie wordt verbeterd door een zoekwoord en/of locatie aan het domein toe te voegen.

Doelmarkten en domein-SEO

Om de beste domeinnaam voor uw site te kiezen moet u de doelmarkt kennen en weten hoe klanten op zoek gaan naar uw diensten. De beste domeinnaam heeft een goed zoekwoord en is eveneens zoekmachinevriendelijk.