De grondbeginselen - SEO en uw website

Geef uw website een SEO-stimulans door hem even van op afstand te bekijken, terug te keren naar de grondbeginselen en eventuele zwakke punten te verbeteren. SEO is uiterst belangrijk voor het succes.

Zoekmachine-optimalisatie (SEO) is van cruciaal belang voor het succes van een bedrijfswebsite. Door ervoor te zorgen dat de website wordt gevonden en op de resultatenlijst wordt gezet van Google en Bing leidt u meer bezoekers naar de site. Als de website nog steeds niet zo sterk presteert als u zou willen, dan zijn er vele SEO-technieken die u kunt gebruiken om dit te verbeteren. Die zullen we uitgebreid bespreken in toekomstige posts. Voordat we deze diepgaande benaderingswijzen bespreken, is het echter nuttig om de website eerst even van op afstand te bekijken. Volgt de website de grondbeginselen van SEO, is er iets wat een negatief effect zou kunnen hebben op de rangschikking van de website? Vaak is het mogelijk om tijdens een ‘check-up' zwakke punten te vinden die makkelijk verbeterd kunnen worden.

1. Zoekwoorden

Zorg dat u krachtige zoekwoorden hebt gekozen, die relevant zijn voor de content en algemeen gebruikt worden bij klanten die naar u zoeken. Zoekwoorden moeten uniek zijn voor een bepaalde webpagina, en het is beter om een paar goede zoekwoorden te hebben dan de website ermee te bedelven. Voor kleinere sites die hard moeten werken om het op te nemen tegen de marktleiders met bredere zoekwoorden, vooral sites die net beginnen, bieden beschrijvende 'long-tail' zoekwoorden de beste mogelijkheden voor succesvolle optimalisatie.

2. Structuur

Op de website moet het navigeren eenvoudig zijn, en wel om twee redenen. Ten eerste zullen klanten die de website bezoeken en moeite hebben met het navigeren binnen de kortste keren afhaken en de site snel verlaten. Dit soort gedrag van gebruikers is een slecht teken voor zoekmachines, die aannemen dat de site misschien van slechte kwaliteit is en niet de moeite waard is om in de resultatenlijst te zetten. Ten tweede moeten de zoekmachinecrawlers alle webpagina's kunnen vinden en correct kunnen indexeren om ze in de resultatenlijsten te kunnen opnemen.

3. Kwaliteit

Zoekmachines bouwen hun reputatie op door de resultaten te geven waarnaar hun klanten op zoek zijn. Dit betekent dat de gevonden sites die zij produceren van goede kwaliteit, informatief, relevant en gebruiksvriendelijk moeten zijn. Er zijn vele factoren die deel uitmaken van de kwaliteitsbeoordeling van een website, maar in het algemeen geldt dat u zich moet concentreren op de klanten en wat zij willen. Als mensen een site nuttig en makkelijk in gebruik vinden, zal hij het goed doen in zoekopdrachten.

4. Backlinks

Als links naar de website op andere plaatsen op het internet verschijnen, zullen meer mensen de site vinden en bezoeken. Deze links tonen voorts bij zoekmachines aan dat de website populair is, vooral als de links afkomstig zijn van relevante en hoog aangeschreven bronnen. Als alle bovenstaande factoren aanwezig zijn op de website, en u weet zeker dat er niets is wat verkeerd geïnterpreteerd (en dus bestraft) zou kunnen worden door zoekmachines (zoals overmatig gebruik van zoekwoorden of contentherhaling) dan zal de site het goed doen in lijsten van zoekresultaten. Hierdoor worden bezoekers naar de site geleid en kunnen het klanten worden. De site even van een afstandje bekijken aan de hand van de grondbeginselen zal u helpen om zwakke punten bij te schaven en de rangschikking in zoekmachines te verbeteren. Bij GoudenGids krijgt SEO de hoogste prioriteit wanneer we een website aanmaken voor onze klanten. SEO is een ingebouwde functie van het MySite-product.