De grote WordPress-uitdaging voor bedrijfsblogs in 5 minuten

WordPress kan een onmisbaar hulpmiddel zijn om KMO's te laten opvallen en te laten communiceren met hun doelgroep.

Wat is WordPress nu eigenlijk, en hoe gemakkelijk begint u met een blog?

Onlangs hadden wij een afspraak met een klant in het Verenigd Koninkrijk, Phil Stockham van Lockrite Security. Wij gaven hem de uitdaging dat ik hem binnen vijf minuten aan het bloggen zou krijgen om die berichten wereldwijd te publiceren. Hij was niet overtuigd. Hij snapte het concept wel, maar niet hoe wij hem zo snel online zouden kunnen krijgen.
Op WordPress.com is dit mogelijk. U hoeft alleen maar met een paar muisklikken een profiel aan te maken: lockritesecurity.wordpress.com. Ook het blogdesign en alles werd binnen die vijf minuten op maat gemaakt.
Phil heeft inmiddels met succes zijn eerste artikel geplaatst: http://lockritesecurity.wordpress.com/. Het artikel is nu geïndexeerd door Google, waardoor zijn rangschikking in zoekmachines langzaam verbetert en hij meer bezoekers naar de site zal lokken. Als u eenmaal een profiel hebt, kunt u de vormgeving aanpassen en widgets toevoegen om het algehele ontwerp en de functionaliteit van de blog volgens uw wensen aan te passen. U kunt kiezen uit honderden sjablonen met allerlei kleuren en lay-outs. Deze aanpassingen zijn soms al met één muisklik geregeld, waardoor de blogger zelf de volledige controle heeft.
Met WordPress kunt u concepten voor blogberichten bewaren en ze op een specifieke datum publiceren. Dit is heel handig als u meerdere berichten achter elkaar wilt schrijven maar ze niet allemaal tegelijk op de site wilt zetten. WordPress heeft twee varianten: WordPress.com en WordPress.org. De .com-site is het gemakkelijkst te begrijpen en is een goed beginpunt voor nieuwe gebruikers. Na verloop van tijd willen bedrijven hun sites vaak wat verder ontwikkelen en dan komen ze bij .org terecht. Een paar tips voor WordPress.com:

  1. Meld u aan met zoekwoorden in de domeinnaam, bijv. lockritesecurity.wordpress.com/
  2. Update de blog regelmatig en gebruik vooral nieuwe content
  3. Voeg afbeeldingen en filmpjes toe aan berichten om ze ook visueel aantrekkelijk te maken
  4. Plaats steeds links naar sociale netwerksites op de WordPress-site, bijv. een Twitter- of Facebook-feed
  5. Moedig de gebruiker aan om zich te abonneren op de site en sociale media te gebruiken
  6. Schrijf blogberichten waar u wilt met behulp van smartphone-apps, zodat u niet afhankelijk bent van een desktop-pc
  7. Schrijf korte, overzichtelijke berichten die makkelijk verteerbaar zijn
  8. Update het design van de blog regelmatig voor optimale prestaties
  9. Neem regelmatig de statistieken door (deze worden bij de standaardsite gegeven)
  10. Reageer op commentaar en stimuleer interactie en betrokkenheid
  11. Gebruik de optie voor een eigen URL voor de blog op WordPress.com
  12. Maak ook gebruik van opties voor tags en categorieën, dit is goed voor SEO
  13. Link in uw berichten door naar andere sites
  14. Gebruik alt-tags en onderschriften voor afbeeldingen om het bericht aantrekkelijker te maken en SEO te stimuleren