De landingspagina van de bedrijfswebsite ontwerpen

Een landingspagina moet aanzetten tot actie en moet dus goed ontworpen zijn. Een landingspagina is een marketingpagina die de bezoeker moet overhalen om een taak uit te voeren

Een landingspagina moet aanzetten tot actie en moet dus goed ontworpen zijn Een landingspagina is een marketingpagina die de bezoeker moet overhalen om een taak uit te voeren, zoals zich aanmelden voor een we toepassing, zich abonneren op een nieuwsbrief of een product kopen. Bezoekers komen meestal op een landingspagina terecht wanneer ze op een online advertentie klikken. Een belangrijk gegeven om het succes van een landingspagina te meten, is de conversieratio. De conversieratio is het percentage van bezoekers op een landingspagina dat overgaat op de bedoelde actie. Als bijvoorbeeld 100 personen op een advertentie klikken die hen naar de landingspagina leidt en vervolgens 30 van die personen het product kopen, is de conversieratio 30%. Er bestaan een aantal ontwerppatronen die de conversieratio kunnen verhogen.

Een duidelijke oproep tot actie

Belangrijker nog: een landingspagina moet een belangrijke oproep tot actie bevatten. Dit is namelijk de voornaamste methode om de bezoeker te betrekken. en is fundamenteel voor een succesvolle landingspagina. De oproep tot actie kan van alles zijn: van een knop tot een formulier, of zelfs maar een e-mailadres, zo lang het maar past bij de gevraagde actie en het ook opvalt tussen de rest van de pagina. Elke bezoeker moet meteen vanzelf de aandacht vestigen op deze oproep tot actie.

Zet belangrijke elementen in de bovenste paginahelft

Dit is het deel van de pagina dat de gebruiker op zijn scherm ziet zonder naar beneden te hoeven bladeren. De hedendaagse webdesigners zijn het niet allemaal met elkaar eens over hoe belangrijk die bovenste paginahelft nu is, maar het kan in ieder geval geen kwaad om het de bezoeker zo makkelijk mogelijk te maken.

Hou het simpel. Geen afleidingen.

Voorkom koste wat kost dat de pagina te vol raakt, zodat de bezoeker afgeleid wordt. De pagina moet de minimale hoeveelheid informatie bevatten, maar wel genoeg verkooptekst om de bezoeker over te halen om het product of de dienst te kopen.

Een progressieve aanpak

Voor het meeste succes met landingspagina's is een iteratief en getest designproces nodig. Dit betekent dat het ontwerp regelmatig gecontroleerd moet worden samen met de meetgegevens die kunnen worden verzameld. U kunt eventueel ook twee verschillende ontwerpen tegelijkertijd testen om te kijken welke de hoogste conversie oplevert. Dit wordt A/B-testen genoemd.