De omgekeerde piramide: concentreren op wat belangrijk is

Internetgebruikers zijn drukbezette personen. Met de inverted pyramid of omgekeerde piramidetechniek kunt u ervoor zorgen dat ze de belangrijkste informatie op uw site opnemen.

Stelt u zich even voor: het is dinsdagavond. U komt thuis, doet de deur open en pakt de post van de mat. Ik weet niet of u dat ook doet, maar ik maak de persoonlijke kaarten en brieven altijd meteen open en leg de rekeningen en bankafschriften even opzij (die maak ik na het eten wel open, of na het nieuws. Of pas morgen...).
En dan is er ook nog de ongewenste post. De stapel brieven en blaadjes geadresseerd aan 'de bewoner' of met 'fantastische aanbieding!'. Hier kijkt u misschien niet eens echt naar. En als u niet binnen twee seconden iets ziet wat u interesseert, gaat het meteen de prullenbak in. Niemand leest dat soort post toch echt?
Het probleem is dat we elke dag worden gebombardeerd met reclame en marketingmateriaal. Overal en altijd, op tv, in tijdschriften, bij de bushalte en zelfs op de deurmat als u thuiskomt. Er is zoveel reclamemateriaal dat u er alleen maar naar kijkt als:

  • het onmiddellijk iets laat zien wat u nodig heeft,
  • dat op een niet irritante manier doet.

Voor websites geldt precies hetzelfde. Ik beweer geen moment dat een website het online equivalent van ongewenste post is. Maar het is wel een vorm van reclame. En als de website niet onmiddellijk aangeeft waar hij over gaat en waarom de bezoeker er in geïnteresseerd moet zijn, leest hij of zij geen woord verder.

Daar is de inverted pyramid of omgekeerde piramidetechniek voor.

De belangrijkste informatie moet in het breedste deel van de driehoek boven de lijn worden geplaatst, d.w.z. informatie die de aandacht van de lezer trekt, hem of haar aanspreekt en aangeeft waar de pagina over gaat. Minder belangrijke informatie komt lager op de pagina, in aflopende volgorde van belangrijkheid. Het minst belangrijke komt dus onderaan, in de onderste punt van de driehoek.

Voordelen van de omgekeerde piramide:

  • Belangrijke informatie bovenaan de pagina trekt de aandacht van de gebruiker
  • De belangrijkste boodschap komt sneller over
  • Gebruikers weten wat de essentiële informatie is, zelfs als ze niet de volledige pagina lezen
  • Minder belangrijke informatie staat onderaan. Het is niet zo erg als personen niet naar beneden bladeren

NB: journalisten proberen vaak de vijf W's en een H (wie, waar, wat, wanneer, waarom en hoe) in het bovenste deel van de piramide te zetten. Hoewel dit misschien niet altijd werkt voor webpagina's is het een erg handige controlelijst, die u helpt ervoor te zorgen dat alles dat in de eerste paar zinnen staat essentieel en interessant is.