De voordelen van een zakelijke blog: deel 1

Kunt u het zich veroorloven om niet over een blog op de bedrijfssite te beschikken? Het is een goede manier om in contact te komen met de klant en te zorgen dat de site regelmatig wordt bijgewerkt.

Bloggen

Over dit onderwerp lopen de meningen van internetgebruikers en bedrijven nogal uiteen. Sommige personen staan helemaal open voor het concept: ze schrijven een zakelijke blog, lezen graag die van anderen en laten graag een reactie achter en hebben waarschijnlijk ook zelf een eigen blog. Anderen zijn weer iets sceptischer en vinden een blog zelfingenomen, nutteloos en zeker niet iets wat op een professionele bedrijfswebsite thuishoort. Wat wij ervan vinden? Zowel op persoonlijk als zakelijk vlak vinden wij zakelijke blogs fantastisch. Het is een geweldige manier om klanten op de hoogte te houden van recente ontwikkelingen in de branche en om ze kennis te laten maken met de echte personen achter het bedrijf. Een zakelijke blog is de ideale manier om als gevestigde waarde in uw branche over te komen

Waarom zou ik een blog op mijn website zetten?

  1. Het houdt de site fris, interessant en up-to-date. Het geeft potentiële klanten een reden om terug te komen naar de site (en dus meer kans om iets te kopen of contact met u op te nemen).
  2. Met een goed geschreven, deskundige en interessante blog komt u over als gevestigde waarde binnen uw branche. U laat zien dat u weet waar u het over hebt en dat u gepassioneerd bent over het werk. Belangrijker nog: als u lokale plekken of monumenten in de blog noemt, zal de lezer zich ermee (en met het bedrijf) kunnen identificeren en is de kans groter dat ze blijven lezen.
  3. Het is een goede manier om het bedrijf vriendelijker, persoonlijker en over het algemeen iets 'menselijker' te maken. De meeste bedrijfssites springen niet heel zuinig om met woorden als 'wij' en 'ons', waardoor het lijkt alsof de site geschreven is door een enorme, zakelijke onderneming. Een blog in de eerste persoon komt juist iets gemoedelijker over en herinnert de lezer eraan dat er echte personen met elk hun eigen karakter achter de website zitten.
  4. Zoekmachines zijn dol op nieuwe content. Zelfs als geen enkele sitebezoeker de blog leest, is er altijd Google nog. Google associeert de rijke, regelmatig bijgewerkte content op de blog met de website, waardoor de blog zelfs de zoekmachineoptimalisatie van de site kan verbeteren.

Een zakelijke blog heeft nog veel meer voordelen, maar dit waren de vier belangrijkste. Volgende week bekijken we welke toon we op de blog moeten gebruiken om de interesse van lezers vast te houden en ze over te laten gaan tot een aankoop.