De waarde van sociale media voor kleine bedrijven

Sociale media bieden enorme mogelijkheden voor interactie met klanten, meer mond-tot-mondreclame, interactie met een groter publiek, een kans om de 'menselijke' kant van het bedrijf te laten zien.

In de moderne wereld van sociale kringen kunnen we ons nauwelijks voorstellen dat er bedrijven zijn die niet proberen om in die enorme drukte gratis reclame te kunnen maken. Toch weten veel kleine bedrijven nog niet echt hoe waardevol sociale media kunnen zijn. Nog niet iedereen heeft opgemerkt wat een enorme mogelijkheden sites als Twitter, LinkedIn, Facebook en Yell.com reviews bieden voor wat betreft betrokkenheid en nieuwe klanten... om nog maar te zwijgen over al die verschillende blogsites. 3 redenen waarom kleine bedrijven sociale media moeten overwegen

  1. Mond-tot-mondreclame is de meest krachtige ontdekkingsvorm. Sociale media is in feite niets meer dan een versterkte vorm van mond-tot-mondreclame.
  2. Betrokkenheid met een groter publiek: als bedrijfseigenaar kunt u erop rekenen dat een groot deel van de klanten (en potentiële klanten) hoogstwaarschijnlijk veel tijd doorbrengen op sociale mediasites. Dit is voor u een kans om met een groter publiek te communiceren en de 'menselijke' kant van het bedrijf te laten zien.
  3. U hoeft niet groot te zijn om op te vallen: op vele vlakken van sociale media gaat het meer om het investeren van tijd dan geld. Zo is het een gelijke strijd om op te vallen.

Waar te beginnen?

  • Zorg voor een website. De eerste, belangrijke stap is online aanwezigheid: een soort 'etalage'. Als u eenmaal een website (of zelfs een blog) hebt, kunt u aan sociale media beginnen. De kosten van het bouwen en runnen van een website zijn drastisch gedaald. Kleine bedrijven hebben bovendien allerlei opties. Welke oplossing u ook kiest: zorg dat u makkelijk en goedkoop wijzigingen kunt aanbrengen aan de website naarmate u meer content en nieuws hebt om te delen.
  • Breng tijd door op sociale sites. Als u eenmaal een bedrijfswebsite hebt, is de volgende stap wat tijd doorbrengen op verschillende sociale sites. Luister eerst aandachtig voordat u spreekt en vergeet niet dat ook bedrijfseigenaars klanten zijn. Kijk dus goed wat andere bedrijven doen. Informeer uzelf over sociale media en beslis dan wat u ermee wilt doen. Ga aan de slag, experimenteer en leer.
  • Link naar de website. U kunt sociale media zien als een feestje, een groot gesprek waar u ook deel van kunt uitmaken. Plaats op alle sites waarop u actief bent een link naar uw online aanwezigheid (of website). Alle links op uw Twitter- en Facebook-profiel moeten de mensen dus naar één en dezelfde plek brengen.

Belangrijke vragen die u uzelf moet stellen

  • Hoeveel tijd kunt u investeren?
  • Hebt u de middelen om te investeren in sociale media (bijvoorbeeld in de vorm van een werknemer)?
  • Wat zijn de zakelijke doelen?
  • Wilt u meer directe verkopen, feedback of merkbekendheid krijgen?
  • Hebt u de middelen om u toe te leggen op blogging?

Veelvoorkomende fouten

Eigenaars van kleine bedrijven maken deze fouten vaak wanneer ze voor het eerst aan sociale media beginnen. U kunt van die fouten leren, zodat u ze ook niet hoeft te maken:

  • Een 'dode' blog (die niet wordt onderhouden) werkt averechts. Zorg dat u tijd maakt om vooraf relevante en interessante content voor de blog samen te stellen, en begin er niet aan als u denkt dat u er geen tijd voor hebt. Beginnen zonder het vol te houden: als u feedback begint te krijgen en daar niet op let of reageert, komt dat niet zo netjes over.
  • Zorg dat u bekend bent met de ongeschreven regels op veel sociale sites/gemeenschappen. Ga bijvoorbeeld niet alleen Twitter op om reclame te maken, zonder ook echt iets toe te voegen.
  • Geduld is erg belangrijk. Bij sociale media draait het namelijk om het opbouwen van relaties en dat kost tijd. Die relaties bouwt u niet op één, twee, drie, dus hoe meer moeite u doet, hoe groter de beloning.

Het belang van bloggen

  • Menselijk overkomen. Een blog biedt u de kans om de menselijke kant van uw bedrijf te laten zien en om u te onderscheiden van de concurrentie.
  • Rangschikking in zoekresultaten. Content is cruciaal voor uw bedrijf om op te vallen op internet. Bedrijven worden sneller gevonden door zoekmachines als ze uitgebreide en goede content hebben.
  • Meer betrokkenheid met klanten. Het gebruik van afbeeldingen en filmpjes zorgt ook voor uitgebreide content en is bovendien ideaal voor zoekmachineoptimalisatie.
  • Eenvoudig te publiceren content. Een blog is een fantastisch platform om heel eenvoudig goede content te maken.

Welke sociale mediasites en sociale tools zijn geschikt voor mijn bedrijf?

Begin met de grootsten: Facebook, Twitter, WordPress, Flickr en recensiesites of sites met gebruikerservaringen. Hoe meet ik de effectiviteit van mijn sociale media?

  • Houd alle feedback bij.
  • Bekijk de websitestatistieken en bekijk welke sociale mediasites de meeste bezoekers naar u sturen.
  • Door de resultaten van activiteiten te analyseren, kunt u ze aanpassen en verbeteren.
  • Er is niks verkeerds aan vragen om feedback en om uw klanten te betrekken met de sites waarop u aanwezig bent.

De gouden regels voor bedrijven die sociale media gebruiken

  • Meet en lees feedback. Laat commentaar niet onbeantwoord.
  • Wees authentiek, eerlijk en transparant. Het mooie aan sociale media is dat mond-tot-mondreclame snel rondgaat.
  • Doe u niet voor als iemand anders maar wees uzelf en vertegenwoordig het bedrijf.