Duidelijke navigeerknoppen (hyperlinks) = een tevreden bezoeker

Laten we eerlijk zijn, het web is groot en je raakt er makkelijk de weg kwijt - letterlijk en figuurlijk.

Het web is groot en je raakt er makkelijk de weg kwijt (we zijn allemaal wel eens op een YouTube-video van iemands huisdieren uitgekomen). Navigatie naar en doorheen uw website of app is van essentieel belang om:

  1. - de klant naar het einddoel te leiden, bv. uw product kopen
  2. - te voorkomen dat klanten gefrustreerd raken en afhaken wanneer ze iets zoeken.


Een beknopte, duidelijke hyperlink of navigeerknop is voor de klant de eerste stap naar een positieve ervaring met uw website. Hyperlinks tonen waar een gebruiker naartoe moet, waar hij/zij al is geweest en , nog belangrijker, waar de gebruiker op klikt. Omwille van deze verschillen de functies hebben hyperlinks meerdere benamingen en het is belangrijk deze goed en duideliljk te omschrijven.

 

Hyperlinkstatussen

Er zijn vijf verschillende statussen die een hyperlink kan hebben: normal, visited, hover, active, focus. In dit artikel concentreren we ons op normal, visited en hover, want dit zijn de meest voorkomende en de belangrijkste.

 

 

De 'Normal'-status

De meeste links die een gebruiker op het web tegenkomt, bevinden zich in de 'normal'-status. Deze status omvat links naar webpagina's die de gebruiker kan bezoeken. Omdat er zoveel van zijn, moet het ontwerp van deze links perfect zijn, nl: eenvoudig en duidelijk.
Ze moeten opvallen naast de rest van de inhoud op de pagina. De stijl moet consequent doorgetrokken worden over de volledige website, dus niet blauwe links hier en gele daar, maar allemaal dezelfde kleur, grootte en vorm.
Browsers vertonen links in een 'normal'-status standaard als onderstreept en blauw, dat is al een gewoonte sinds het begin van het internet meer dan twintig jaar geleden.

 

 

De 'Visited'-status

Het is erg frustrerend als u op een link klikt en ziet dat het een webpagina is die u al heeft bezocht... Als de links naar pagina's die de gebruiker al heeft bezocht duidelijk visueel worden onderscheiden qua ontwerp, kan de gebruiker zelf eenvoudig zien waar hij al is geweest. De 'visited'-status laat de gebruikers zien op welke links ze al een keer hebben geklikt.
De meest voorkomende stijl van de 'visited' status is een tintverandering ten opzichte van de 'normal'-status of een verandering naar een minder felle kleur. De stijl van 'visited'-links moet op die van de 'normal'-status lijken, maar dan met een subtiele verandering, niet te dramatisch.

 

 

De 'Hover'-status

Drukke en verwarrende webpagina's leiden tot irritatie en dat moet te allen tijde worden vermeden. Een techniek hiervoor is om de link 'hover'-status zodanig te ontwerpen dat gebruikers kunnen zien over welke link de muiscursor zweeft.
Veel gebruikte stijlen voor de 'hover'-status zijn het onderstrepen van de link (of de onderstreping weghalen als de 'normal'-status onderstreept is), een andere tekst- of achtergrondkleur.

 

 

Laatste opmerkingen

U hebt natuurlijk opgemerkt dat wij het in dit artikel niet hebben over de lettergrootte van de links. Lettergrootte wordt meestal niet gebruikt, en u zult niet veel ontwerpers tegenkomen die hier gebruik van maken als manier om de verschillende linkstatussen te onderscheiden. De verschillen tussen de linkstatussen moeten eenvoudig blijven en niet te veel afwijken van de 'normal'-linkstijl.