Een bedrijfspagina op Facebook aanmaken voor meer online aanwezigheid

Loop geen potentiële klanten mis en zorg dat ze u op Facebook vinden. Dat levert ook nog eens een betere rangschikking op in de zoekresultaten.

Het snel groeiende sociale netwerk Facebook is een van de meest bezochte sites op internet. Het grote deel van de klanten en potentiële klanten gebruiken Facebook. Zorg dat u die groep dus niet misloopt door een bedrijfspagina aan te maken op Facebook. Wat is een bedrijfspagina op Facebook? Facebook-pagina's worden net als websites en directory listings opgenomen in de resultaten van zoekmachines. Facebook heeft ook een interne zoekfunctie die gekoppeld is aan de zoekmachine Bing van Microsoft. Zoekopdrachten in Facebook leveren profielpagina's op die relevant zijn voor de gebruiker, maar ook organische zoekresultaten van Bing. Zo kunnen zowel Facebook-pagina's als bedrijfswebsites met één zoekopdracht worden gevonden. Aan de slag Een Facebook-pagina is heel makkelijk aan te maken. Registreer u eerst bij Facebook op www.facebook.com en maak een persoonlijke of zakelijke account aan. Als u al een Facebook-account hebt, kunt u meteen aan de slag met uw bedrijfspagina. Zoek naar het menu 'Pagina maken'. Hier kiest u wat voor type pagina u wilt maken. Dit hangt af van het type bedrijf en bepaalt ook in welke categorie de pagina komt te staan. Wilt u een product of merk, een lokale winkel of een groot bedrijf adverteren? Kies in ieder geval de juiste categorie om te zorgen dat de pagina ook door de juiste gebruikers wordt gevonden. Houd u aan regels van SEO bij het beschrijven van uw bedrijf Als u dit geselecteerd hebt, kunt u de bedrijfsgegevens gaan invullen. Voeg basisinformatie toe, zoals de naam en contactgegevens van het bedrijf, en upload afbeeldingen die het aanbod van uw bedrijf het beste weergeven. Vergeet niet de velden 'Over' en 'Beschrijving' in te vullen. Hier lezen mensen namelijk wat u te bieden hebt. U kunt er tevens enkele goede zoekwoorden in kwijt, zodat de pagina getoond wordt aan de juiste doelgroep. Moet u de klanten laten reageren? U kunt zelf kiezen of en hoe klanten met u kunnen communiceren op Facebook. Wilt u bijvoorbeeld dat mensen openbare berichten plaatsen op uw pagina? Dit kan een goed idee zijn en ook voordelen bieden, omdat mensen zo positieve ervaringen over uw diensten of producten kunnen achterlaten. Aan de andere kant betekent het ook dat mensen negatieve commentaar kunnen plaatsen. Als u niet de tijd of de middelen hebt om de pagina regelmatig bij te houden en de reacties door te nemen of commentaar te lezen en te verwijderen, is het misschien beter om de optie voor het plaatsen van berichten te beperken of helemaal uit te schakelen. Kies de instellingen die het best bij u passen en onthoud dat u ze altijd nog kunt veranderen. Facebook-activiteit en traditionele zoekmachines Nu u een pagina hebt, kunt u die gaan promoten en er voordeel uit halen voor het bedrijf. Voeg in de betreffende velden links toe naar uw website en plaats ook links naar de website in statusupdates. Zo genereert u altijd verkeer terug naar uw website. Deel de pagina met uw eigen account en moedig anderen aan om dat ook te doen. Werk de pagina regelmatig bij om bezoekers geïnteresseerd te houden. Deel nieuws over het bedrijf, nieuwe foto's en speciale aanbiedingen zodat klanten blijven terugkomen. Activiteit op een Facebook-pagina wordt ook opgemerkt door zoekmachines en dus meegenomen in het besluit om een pagina al dan niet in zoekresultaten op te nemen voor hun klanten.