Een strategie voor sociale media ontwikkelen

Begin met te bepalen wat u wilt bereiken met de strategie voor sociale media. Denk daarna over de vraag welke sociale netwerken u wilt gebruiken en hoeveel tijd en moeite u daarin moet steken.

Hoe meer van uw klanten en potentiële klanten met sociale netwerken zoals Twitter, Facebook en LinkedIn bezig zijn, hoe meer concurrentiekracht uw bedrijf kan krijgen door sociale media onderdeel te maken van de marketingstrategie.
Net als bij elke andere marketingstrategie moet u ook hier eerst bepalen wat u wilt bereiken met sociale media, het plan systematisch uitvoeren en dan kijken wat het resultaat is.

Doelstellingen plannen

Wat wilt u bereiken door het gebruik van sociale media? Vaak genoemde doelstellingen:

  • contact leggen met klanten
  • een ander soort klanten bereiken
  • betere klantenservice
  • uw online reputatie opbouwen en beheren
  • meer verkeer (of verkeer van hogere kwaliteit) naar de website leiden
  • meer verkooptransacties en aanbevelingen
  • betere merkbekendheid

Probeer niet alles tegelijkertijd te doen, richt u op een of twee belangrijke doelstellingen. Die kunt u dan duidelijk voor ogen houden.

De plannen uitvoeren

Na het bepalen van de doelstellingen, moet u bedenken welke sociale netwerksites u daarbij kunnen helpen.
Als u bijvoorbeeld meer contact met uw klanten wilt hebben, dan kan een Facebook-account u helpen om een interactieve dialoog met hen op te starten. Als u meer verkeer wilt naar de site, dan is Twitter misschien een betere manier om korte links naar uw website te verspreiden.
Ook moet u bedenken hoeveel tijd en werk aan de campagne voor sociale media besteed moet worden. Als uw blog of Twitter-account niet regelmatig wordt bijgewerkt, of u reageert niet snel genoeg als klanten op deze manier contact met u opnemen, is alle moeite voor niets en kunt u de reputatie van het bedrijf zelfs schade berokkenen.
Misschien is het de moeite waard om te betalen voor een professionele social media marketingservice, die de accounts voor u kan beheren als u daar zelf de tijd niet voor heeft.

Resultaten van sociale media meten

U denkt misschien dat het moeilijk, of zelfs onmogelijk is om te meten hoe de marketing van sociale media marketing het doet. Maar als u duidelijk weet wat uw oorspronkelijke doelstellingen waren, is dat niet zo moeilijk, u moet gewoon weten naar welke cijfers u moet kijken.
Marketingcijfers over sociale media zijn o.a:

  • hoeveel bezoekers er naar uw website komen via sociale media
  • hoe lang deze bezoekers na aankomst op de website doorbrengen
  • hoeveel van deze bezoekers iets kopen
  • hoe vaak uw merk wordt genoemd in sociale media (en of dit op positieve of negatieve manier is)
  • hoeveel personen uw sociale mediaprofielen 'volgen' en hoe zich dit ontwikkelt
  • hoeveel van uw volgers interactief met het merk bezig zijn, d.w.z. deelnemen aan discussies of content en links delen

Als u deze resultaten eenmaal heeft geanalyseerd, kunt u nadenken over manieren om verbeteringen aan te brengen en het rendement op de investering te verhogen.