Geotargeting: zorg dat klanten uit uw regio ùw zaak vinden

Met geotargeting kunt u het rendement op de investering (ROI) flink verhogen. Geografische targeting is het herkennen en bepalen van de regio's waarop u zich wilt richten.

Wat is geotargeting (of geografische targeting)?

Geografische targeting is het herkennen en bepalen van de regio's waarop u zich wilt richten, waarna u de bannercampagne aan klanten in die regio's laat zien. Als u offline adverteert, kiest u er wellicht voor om alleen op bepaalde locaties te adverteren. Denk bijvoorbeeld aan advertenties in de regionale krant of in een aantal regionale kranten, reclameborden in een bepaalde provincie, een tijdschrift dat alleen verkrijgbaar is in een bepaald gebied of in een landelijk magazine. Online is het iets eenvoudiger om precieze regio's af te bakenen voor advertenties.

Hoe werkt geotargeting op internet?

Het internet weet waar u zich bevindt. Dat klinkt misschien eng, maar het is eigenlijk heel simpel. De computer is verbonden met een netwerk en krijgt een numeriek label om het te onderscheiden van andere apparaten binnen dat netwerk. Alle apparaten in het netwerk verbinden via een router met internet, dat ook een numeriek label heeft. Dit numerieke label heet een IP-adres en heeft als doel de router van het netwerk te herkennen en de locatie ervan te achterhalen. Het nadeel hiervan is dat de router van de klant zich soms op kilometers afstand van hun pc bevindt. U krijgt dus in feite slechts een vrij algemeen idee van hun locatie. Voor geotargeting van een advertentiecampagne is dit echter meestal wel nauwkeurig genoeg. Naast IP-targeting zijn er nog andere manieren om erachter te komen waar de klant zich bevindt. U kunt de offline-methode gebruiken en gerichte lokale sites kiezen, zoals een lokale krant op internet. U kunt ook een bedrijf gebruiken dat gegevens over klanten verzamelt om een doelgroep in de doelregio te vinden.

Hoe weet ik op welke locaties ik me moet richten?

Ga niet te voorzichtig te werk. Kijk hoeveel geld u in de campagne kunt steken en richt u op het doelgebied dat u kunt betalen. Een sterke aanwezigheid in een klein gebied is nog altijd beter dan nauwelijks aanwezigheid in een groot gebied. Zorg er eveneens voor dat u genoeg personen bereikt. Een campagne die zich op een heel klein, specifiek gebied richt, zit al snel aan zijn top. Houd deze twee zaken in het achterhoofd en denk na over wie de doelgroep is. Adverteer niet aan personen die te ver weg wonen om producten aan te verkopen en gebruik geotargeting in combinatie met andere vormen van targeting om te zorgen dat u de juiste personen bereikt.