Hebt u een social media manager nodig?

Sociale media is nu een industrietak met veel concurrentie, dus om uw bedrijf boven het gemiddelde uit te laten steken, moet u er een expert bij halen.

O ja?! Een social mediamanager is toch gewoon iemand die naar kantoor komt, wat op Facebook rondrommelt, een paar tweets verstuurt en misschien nog een paar blogjes schrijft, tussen eindeloze vergaderingen door over hoe geweldig sociale media wel niet zijn? Vreemd genoeg is dat het beeld dat veel managers in België nog steeds voor ogen hebben. Zij hebben nog steeds niet begrepen hoe waardevol sociale media zijn voor een bedrijf. Maar om dit even in context te plaatsen: tien jaar geleden waren er nog heel wat managers die niet begrepen waarom je een bedrijfswebsite zou opzetten of het internet zou gebruiken! Een manager merkt misschien wel dat zijn of haar vrienden, collega's, kinderen en familieleden sociale media gebruiken, maar doet dit af als een vrijetijdsbesteding. Wat ze vaak niet door hebben is dat hun (huidige en mogelijke) klanten ook sociale media gebruiken, en dat bedrijven daarom contact met hen moeten leggen via de sociale media. Bedrijven moeten dus sociale mediastrategieën en het beleid voor het gebruik daarvan opstellen. Een probleem dat daarbij regelmatig de kop opsteekt, is dat de managers die deze verantwoordelijkheid toegewezen krijgen, zelf sociale mediakanalen vaak niet goed snappen. Ze zijn dus niet de aangewezen personen om werknemers advies te geven of een strategie op te stellen. U moet een plan hebben, een overzicht van hoe u dit gaat uitvoeren, consequent zijn en waardevolle content bieden. Onthoud daarbij ook dat iemand die toevallig een persoonlijke Facebook-pagina heeft, niet per se de juiste persoon is om een Facebook-bedrijfspagina aan te maken voor een bedrijf. Sociale media is nu een industrietak met veel concurrentie, dus als u wilt dat uw bedrijf boven het gemiddelde uitsteekt, moet u er een expert bij halen, iemand die u een betere sociale aanwezigheid kan geven dan de concurrenten. Met één muisklik heeft een bezoeker de site al verlaten, dus het is van essentieel belang om een expert te hebben die waardevolle en relevante content kan leveren waardoor potentiële klanten worden aangemoedigd in contact te treden en te blijven. Bedrijven hebben soms een Twitter- en Facebook-pagina en denken dan dat het voldoende is om af en toe een update te plaatsen. Maar slecht doordachte en onregelmatige updates als u toevallig even tijd hebt, kunnen een slechtere indruk wekken dan helemaal geen sociale mediaportalen te gebruiken. Een sociale mediamanager kan focus en helderheid bieden en alle sociale mediakanalen op elkaar laten aansluiten zodat ze samenwerken in het voordeel van het bedrijf, in plaats dat u de slaaf wordt ervan. U wint daar op uw beurt tijd mee, iets wat voor u als manager van groot belang is waardoor u zich kunt richten op de andere activiteiten van uw bedrijf.