Het belang van A/B-testing van de webcontent

Ontdek hoe u met Google Optimizer gratis A/B-testing kan uitvoeren op webcontent...

Onlangs hebben we de bedrijfswebsite opnieuw gelanceerd. We wisten dat we contentvarianten moest uittesten als onderdeel van eventuele nieuwe site-ontwikkeling Maar eerlijk gezegd leek het in mijn ogen meer op een goede manier om de al genomen beslissingen en wijzigingen te verantwoorden. We hadden al eens eerder A/B-testing uitgevoerd op kleinere dingen en niet veel verschil gemerkt. Deze keer was het echter een grote verrassing. Enkele van onze uitgangspunten bleken helemaal onjuist te zijn. Dus nu staan we heel anders tegenover A/B-testing: we hebben er respect en zelfs bewondering voor.

Het dilemma

We hadden ons design van de startpagina, maar konden niet kiezen of we klantenlogo's belangrijker vonden dan productinformatie. Sommige collega's waren van mening dat bezoekers onmiddellijk geïmponeerd willen worden door namen van belangrijke klanten waarvoor we gewerkt hebben, terwijl anderen vonden dat deze namen lager moesten staan, namelijk onder de productinformatie.

De test

A/B-tests zijn eenvoudig op te zetten met een Google Optimizer-account. Gebruik Google 'Website Optimizer', klik op de link en meld u aan op uw Google-account. Kies het gewenste soort test (A/B-experiment is een goed startpunt) en dan wordt u door een stapsgewijs opzetproces geleid. Zorg ervoor dat er webpagina's zijn opgezet voor elke variatie, bijvoorbeeld www.webtest.com/product en www.webtest.com/product2. Ook moet u een te meten conversie kiezen, bijvoorbeeld of de bezoekers iets kopen, een formulier insturen, een bepaalde pagina bezoeken. Als de setup is voltooid krijgt u een code die op de website gezet moet worden. Is dit eenmaal live, dan bent u klaar om te beginnen met testen!

De winnaar kiezen

Tijdens de test kunt u voortdurend zien welke variatie de winnende is. Google geeft aan of het verschil groot genoeg is om te bepalen welke variatie wint, of dat er meer tijd nodig is. Als er een duidelijke winnaar is, geeft Google dat aan en kunt u de test stopzetten. Soms zal er geen duidelijke winnaar uit de bus komen en zult u moeten accepteren dat het niet veel uitmaakt welke versie er wordt gekozen!

Meer informatie

Als u nog steeds vindt dat u niet genoeg weet over A/B-testing van webcontent kijk dan op deze fantastische website (www.whichtestone.com), waar elke week een nieuwe test wordt gedaan. Breng uw stem uit en kijk of u gelijk had. Dit is een goede manier om te zien hoe andere personen bezig zijn met testen en om te ontdekken dat dingen die we automatisch aannemen niet altijd waar zijn!