Hoe belangrijk is SEO in een online bedrijfsstrategie

Zoekmachineoptimalisatie is een essentieel onderdeel van een online bedrijfsstrategie en kan erg kosteneffectief zijn. SEO is echter maar een klein deel van online marketing.

Zoekmachineoptimalisatie (SEO) is voor veel bedrijven een belangrijk deel van de online bedrijfsstrategie. Daar is een eenvoudige reden voor:

  • het aantrekken van nieuwe klanten is voor de meeste bedrijven een van de belangrijkste doelstellingen
  • zoekmachineoptimalisatie kan een zeer kosteneffectieve manier zijn om die doelstelling te behalen

Er zijn een paar bedrijfssites waarbij SEO niet belangrijk is, bijvoorbeeld sites die specifiek gericht zijn op een bestaande gebruikersgroep. Voor het merendeel van de websites is marketing echter essentieel.

Hoe is SEO in vergelijking met andere alternatieven?

Neem bijvoorbeeld betaalde online advertenties, zoals pay-per-click-advertenties of banneradvertenties op websites. Deze kunnen effectief zijn, maar hebben ook hun nadelen. Ze kosten niet alleen geld, maar u kunt ook een groot aantal potentiële klanten mislopen omdat ze de advertentie(s) niet gezien of opgemerkt hebben. De kans is daarentegen wel groot dat potentiële klanten leveranciers of aanbieders online opzoeken, vooral in B2B-markten. Voor andere alternatieven, zoals directory listings of offline promotie van een bedrijfswebsite, gelden dezelfde argumenten. Ze kunnen allemaal resultaat opleveren, maar u loopt er mogelijk ook veel potentiële klanten mee mis. U hoeft natuurlijk niet een van deze opties te kiezen. De beste methode is om deze online marketingtechnieken door elkaar te gebruiken.

Hoe belangrijk is actieve zoekmachineoptimalisatie?

U moet op zijn minst weten hoe zoekmachineoptimalisatie werkt en hoe het voordelen kan bieden voor uw site. U kunt bijvoorbeeld een prachtige site bouwen met Flash-animaties en toch geen bezoekers krijgen. Dat komt dan omdat zoekmachines niet goed kunnen zoeken in Flash.‘ Als u dan toch een bedrijfswebsite gaat maken, is het ook logisch om dan tegelijk wat standaard-SEO toe te passen. Dat betekent niet per se dat u veel extra moet betalen voor een SEO-consultant; u werkt gewoon samen met de tekstschrijvers en webdesignexperts die weten hoe ze zoekmachineoptimalisatie moeten toepassen in hun werk. Tot slot nog een tip die handig is om te onthouden: Voor effectieve zoekmachineoptimalisatie moet u weten wat de doelgroep zoekt en wat de websites van de concurrenten doen. Een beetje zoekmachineoptimalisatie voor de website is dus ook nog eens een handig stukje marktonderzoek voor de rest van de bedrijfsmarketing!