Hoe kan een effectieve webcontentstrategie een bedrijf helpen?

Door een webcontentstrategie uit te zetten, zet u alle ideeën op een rij om te zorgen dat de bedrijfswebsite een effectief onderdeel is van de algehele marketingstrategie.

Een bedrijfswebsite kan een wereldwijde doelgroep bereiken. U kunt grote hoeveelheden online content voor een zeer lage prijs kwijt. Met een website zijn allerlei dingen mogelijk, van het aantrekken van nieuwe klanten tot het verbeteren van de klantenservice. Dat is ook net het probleem. Als u geen contentstrategie hebt, is er een risico dat de website:

  • niet gericht is op de doelgroep
  • vol staat met verwarrende of verouderde inhoud waar niet eenvoudig door te navigeren is
  • niet aansluit op de marketingstrategie

Hoe kan een contentstrategie mij helpen?

Een effectieve webcontentstrategie:

  • helpt om ideeën voor de content te analyseren. Passen ze bij de strategie? Hoe komt er samenhang in de content?
  • past bij het ontwerp van de website. Helpt bij het bepalen van de stijl van de site en de manier waarop afbeeldingen, video en andere soorten content worden gebruikt.
  • helpt iedereen in het bedrijf te begrijpen wat u ermee wil bereiken
  • helpt om tekstschrijvers in te lichten, zodat ze weten voor wie ze schrijven en welke boodschap ze moeten overbrengen
  • zorgt ervoor dat de content precies aansluit op de online marketingstrategie, bijvoorbeeld met zoekmachineoptimalisatie
  • bevat ook contentmanagement; wie is er verantwoordelijk voor de online content en hoe wordt die bijgewerkt en onderhouden?

Hoe wordt een webcontentstrategie nu bepaald?

Een effectieve contentstrategie uitzetten is niet zo heel moeilijk. Bepaal allereerst wie u wilt bereiken en waar u het bedrijf wilt positioneren. Op welke marktsegmenten richt u zich en hoe onderscheidt uw bedrijf zich van anderen? Deze vragen zijn normaalgesproken al beantwoord bij het opstellen van een algemene marketingstrategie. Bedenk nu welke specifieke doelen met de bedrijfswebsite bereikt willen worden:<

  • richt u zich op nieuwe klanten of op terugkerende klanten?
  • wilt u discussies of interactie genereren of rechtstreekse verkopen?
  • wat heeft er, van alle dingen die u wellicht wilt doen, realistisch gezien prioriteit op basis van het budget?

Zorg er tot slot voor dat iedereen die aan de bedrijfswebsite werkt de strategie ook goed begrijpt.