Hoe kunnen sociale media helpen bij online marketing?

Het gebruik van sociale media naast andere vormen van online marketing kan leiden tot meer zichtbaarheid en de marketingboodschap versterken. Het voegt een nieuwe dimensie toe aan online marketing.

Online marketingcampagnes kunnen worden ondersteund door sociale mediamarketing. Sociale media zijn geen vervanger voor andere vormen van online marketing, maar dienen juist als toevoeging. Sociale mediamarketing is heel effectief voor het versterken van de marketingboodschappen door de mogelijkheid tot delen en gerichte online marketing.

Website optimaliseren voor sociale media

Online marketingcampagnes leiden personen meestal rechtstreeks naar 'landingspagina's' op de website. Het is raadzaam om een webdesignbureau in te schakelen om te helpen deze pagina's te optimaliseren voor sociale media. Waarderingen, reactievelden en knoppen om informatie te delen zetten bezoekers aan tot interactie met de site en het verspreiden van de content.

Sociale media naast contentmarketing gebruiken

Informatieve en vermakelijke content gaat snel rond in online community's. Optimaliseer de blog of e-mailnieuwsbrief ook voor het delen met anderen. Stimuleer meer interactie door bezoekers op te roepen om zich aan de melden voor de nieuwsbrief of om een reactie achter te laten. Met speciale aanbiedingen en wedstrijden of prijzentrekkingen kunnen klantgegevens worden verzamelen die later weer gebruikt kunnen gebruiken voor e-mailmarketing.

Zoekmachineoptimalisatie (SEO)

Laat de pagina's met sociale media opvallen door zoekwoorden in de tekst te gebruiken. Zo heeft Twitter bijvoorbeeld een eigen zoekfunctie en kan Google blogs, forums en rechtstreekse reacties doorzoeken. Links tussen de sociale mediasites en de website leveren ook een hogere rangschikking op. Een webdesignbureau of een bureau gespecialiseerd in sociale mediamarketing kan helpen de website te optimaliseren voor zoekopdrachten.

Een extra element in online advertenties

Voeg links naar sociale media toe aan pay-per-click- en display-advertenties om potentiële klanten aan te trekken die liever iets meer over u willen weten voor ze iets kopen. Gebruik de advertenties als stimulans om u te 'volgen', bijvoorbeeld: 'Vind ons leuk op Facebook en krijg een speciale korting'. Sommige sociale mediasites (zoals Facebook en LinkedIn) laten gerichte advertenties toe op relevante pagina's. Op vele directorysites, zoals Google Places, kan men waarderingen en recensies achterlaten die de marketingboodschap geloofwaardiger kunnen maken.

Sociale media voor marktonderzoek

Hulpmiddelen voor sociale netwerken en sociale media kunnen meer inzicht geven in de markt. Zoekopdrachten, het bijhouden van reacties en het aanzetten tot feedback leveren informatie op om de online marketingcampagne nog gerichter te maken. Bovendien is het eenvoudig te zien hoe u presteert in vergelijking met de concurrent.