Hoe maak ik mijn website gebruiksvriendelijk?

Gebruiksvriendelijkheid betekent hoe goed gebruikers een product leren kennen en gebruiken, en hoe tevreden ze zijn met hun ervaring. Meer gebruiksvriendelijkheid betekent meer tevreden klanten.

Wat is gebruiksvriendelijk webdesign? "… gebruiksvriendelijkheid verwijst naar de manier waarop gebruikers kunnen leren om een product te gebruiken om hun doel te bereiken, en hoe tevreden ze zijn met dat proces." Usability.gov
Het gaat om twee belangrijke dingen: u krijgt misschien gedaan wat u wou, maar als u zich daarbij doodgeërgerd hebt, was het niet gebruiksvriendelijk. Of het ziet er misschien mooi uit, maar als het niet naar behoren werkt, is het behoorlijk nutteloos. Voor het digitale tijdperk hadden gebruiksvoorwerpen maar een beperkt aantal functies: een horloge gaf de tijd aan, een broodrooster roosterde brood en de tv had vier zenders. Die gingen bovendien 's nachts uit de ether (Weet u dat nog? Dat is niet eens zo lang geleden.)
Nu heeft mijn horloge wel tien functies... maar nog steeds maar vijf knopjes. Er is gewoon geen ruimte voor meer als u hem goed wilt blijven gebruiken. Mijn broodrooster kan roosteren, ontdooien, opwarmen en met een handige uitbreiding zelfs ook het brood 'lichtjes bruinen'. Niet dat ik die functie ooit gebruikt heb, brood wordt geroosterd of niet, lijkt mij. Maar ik heb er toch een knop voor. En dan heb ik het nog niet eens over al die knoppen op een afstandsbediening voor alle bijhorende toestellen en hun ongekende mogelijkheden.
Spullen hebben vandaag dus meer functies, maar geen extra knoppen, schakelaars of hendeltjes. Daarom is het ineens een stuk minder duidelijk hoe ze werken. Om iets 'gebruiksvriendelijk' te maken, moet het:

  • Gemakkelijk onder te knie te krijgen zijn. Het moet duidelijk zijn waar ik ben, wat ik kan doen en hoe ik dat moet doen.
  • Gemakkelijk in gebruik zijn, dus consistent, en de gebruiker controle geven.
  • Gemakkelijk te onthouden zijn. Het is makkelijker om iets te herkennen dan om iets te moeten herinneren ('Ik weet niet meer wat het was, maar als ik het zie weet ik het weer.')
  • Prettig in gebruik zijn. Als ik er een aangenaam, ontspannen gevoel bij heb, is de kans groter dat ik het opnieuw zal gebruiken.
  • Behulpzaam zijn als het fout gaat. Als ik een fout maak, moet duidelijk zijn wat ik verkeerd gedaan heb en hoe ik de fout verhelp.

In deze blog bespreken we hoe we digitale (en niet-digitale) producten gebruiksvriendelijker maken. We geven voorbeelden van gebruiksvriendelijke (of juist niet-gebruiksvriendelijke) websites en hoe u uw eigen website (en andere zaken) gebruiksvriendelijker maakt voor klanten.