Een banneradvertentie is een afbeelding die bezoekers naar uw website leidt als ze erop klikken. Andere websites laten de advertentie op hun eigen site zien. Hiervoor betaalt u een vergoeding.

Banneradvertenties zijn een populaire manier om online reclame te maken voor uw bedrijf. Met een banneradvertentie trekt u bezoekers van buitenaf aan, ofwel door het adverteren van een product/dienst of door het promoten van een speciale aanbieding.

Wat is een banneradvertentie?

Een banneradvertentie is in feite een hyperlink, maar dan met een afbeelding in plaats van tekst. Bij een heel simpele versie ziet iemand een grafische advertentie op een website (soms met afbeeldingen en/of tekst) boven, naast of onder de content op die site. Als de bezoeker vervolgens op de banner klikt, wordt deze net als bij een hyperlink naar de website van de adverteerder gebracht. Er bestaan ook ingewikkeldere banneradvertenties met geluiden, bewegende .gif- of Flash-animaties of videocontent om ze meer op te laten vallen. Banneradvertenties bestaan in de volgende vormen:

Hoe zorg ik dat mijn banneradvertenties gezien worden?

  • heel breed en niet erg hoog, langs de boven- of onderkant van de pagina. Dit is de 'traditionele' bannervorm
  • een nog grotere versie van de banner, genaamd een 'leaderboard'
  • heel hoog en smal, aan de zijkant van de pagina. Deze worden ook wel 'skyscrapers' (wolkenkrabbers) genoemd.

Banneradvertenties worden op andere sites weergegeven. Hier kunt u op drie manieren voor zorgen:

  • door rechtstreeks met andere sites samen te werken
  • door deel uit te maken van een bannernetwerk; een tussenpersoon tussen adverteerders en websites die advertenties willen laten zien
  • door mee te doen aan een uitwisselingsprogramma voor banners; hierbij toont u advertenties van anderen in ruil voor uw eigen advertenties op een andere site.

Hoe betaal ik voor banneradvertenties?

Banneradvertenties werken meestal met 'kosten per klik' ('cost per click' of CPC). Dit betekent dat u de website die uw advertentie laat zien een klein bedrag betaalt voor elke persoon die op de advertentie klikt. In andere gevallen betaalt u voor elke keer dat de advertentie vertoond wordt, ongeacht of er iemand op klikt of niet. Dit wordt kosten per vertoning ('cost per impression' of CPI) genoemd. In een uitwisselingsprogramma voor banners hoeft u niet te betalen, maar vertoont u in plaats daarvan gratis advertenties van anderen.

Hoe weet ik of het werkt?

Kijk, om erachter te komen hoe de banneradvertenties het doen, naar:

  • het aantal keren dat de advertentie vertoond is
  • het percentage bezoekers dat de advertentie ziet en erop klikt
  • het percentage bezoekers dat tenslotte overgaat tot een aankoop

Door al deze gegevens te bekijken en de kosten voor de banners te vergelijken met de waarde die u ervoor terugkrijgt, kunt u het rendement op de investering berekenen.

goudengids.be heeft een breed scala aan advertentie oplossingen ontwikkeld om uw zaak te laten groeien.

Ontdek hoe