Hoeveel zoekwoorden moet u op een website gebruiken?

Door een klein aantal goed overwogen zoekwoorden te gebruiken die per pagina hun eigen relevantie hebben, krijgt een website een betere rangschikking bij zoekmachines. Zoekwoorden zijn cruciaal.

De zoekwoorden die u voor de bedrijfssite kiest, zijn cruciaal voor het slagen van de site. Ze spelen een belangrijke rol in de optimalisatie van de site, want hiermee kunnen zoekmachines de website vinden en indexeren. In eerdere berichten hebben we besproken dat u die zoekwoorden goed moet onderzoeken om te zorgen dat ze relevant zijn voor de doelgroep en dat ze door voldoende mensen gezocht worden, zonder dat er al te veel concurrentie op is.

Zoekwoorden onderzoeken en selecteren

Hoeveel moet u er nu gebruiken? Vooral als het gaat om zinnen van vier of vijf woorden zijn er wel honderden mogelijke variaties om uit te kiezen. Het kan verleidelijk zijn om er zoveel mogelijk te gebruiken zodat u alle mogelijke zoektermen die de klant kan gebruiken, in de website verwerkt hebt. Een snelle zoekopdracht met het Google Keyword Tool op 'bloemist in Brussel' levert 100 verschillende, gerelateerde zoekwoorden op. De meeste daarvan worden duizenden keren per maanden opgezocht. Als u dus al die varianten gebruikt, moet de website het wel goed doen in de rangschikking bij de zoekmachines... toch?

Te veel zoekwoorden?

In de praktijk is het gebruik van heel veel zoekwoorden niet praktisch en kan het zelfs een negatieve invloed hebben op de zoekmachineoptimalisatie (SEO) van de website. De gekozen woorden moeten in de content van de website zijn opgenomen, en die content is uiteindelijk bedoeld voor de klanten. U moet er natuurlijk voor zorgen dat de website toegankelijk en begrijpbaar is voor de zoekmachines, maar vergeet vooral niet dat de klant de doelgroep is, niet de zoekmachines. Wat heeft u anders aan een hooggerangschikte website als die de klanten niet aanspreekt en hen overhaalt om bij u te kopen?

'Volproppen' met zoekwoorden

Te veel zoekwoorden of het te vaak herhalen van een zoekwoord wordt vaak door zoekmachines opgemerkt. Het kan zelfs zo zijn dat ze de website als 'spamsite' aanduiden: een website die het systeem opzettelijk misbruikt door te veel zoekwoorden te gebruiken (die geen betrekking hebben op het doel van de site) om bezoekers te misleiden; een tactiek die vaak wordt gebruikt door online oplichters. Als gevolg kunnen ze uw rangschikking verlagen. Zoekmachines bouwen hun reputatie op door relevante, hoogwaardige sites te leveren aan hun klanten. Sites die dus kwalitatief minder zijn of te veel zoekwoorden gebruiken, worden in de rangschikking verlaagd of zelfs helemaal weggelaten. Te veel verschillende zoekwoorden in de content kan ook een negatief effect hebben. Soms wordt er te veel informatie in een pagina gezet, waardoor bezoekers niet makkelijk vinden waar ze naar zoeken. De content kan ook onnatuurlijk en onaantrekkelijk gaan klinken en als de klant niet snel betrokken raakt, is hij zo weg naar een andere website. U moet dus zorgen dat klanten meteen zien waar ze naar zoeken. Populaire en kwalitatief goede sites doen het beter bij zoekmachines, dus trek klanten aan met pakkende en directe content.

Kunst van de eenvoud

Een ideale website gebruikt zo'n drie tot vijf zoekwoorden of -zinnen per pagina die specifiek betrekking hebben op die pagina. Alle pagina's van de website worden geïndexeerd, niet alleen de startpagina, dus elke pagina kan apart geoptimaliseerd worden voor een klein aantal zoekwoorden. Zo is het ook gemakkelijker om de woorden op een natuurlijke manier in te passen in de websitecontent en bestaat er minder kans dat de website door zoekmachines wordt gezien als spam of van slechte kwaliteit. De klant zal de website tijdens zijn bezoek na een zoekopdracht bovendien een stuk relevanter en gemakkelijker in gebruik vinden.