Infographics en sociale media

Infographics zijn al een enorme hit op internet, maar er komen nu een aantal trends samen waardoor elk bedrijf ze zou moeten overwegen als promotiemiddel.

Een infographic is simpel gezegd een combinatie van 'informatie' en 'graphics' en wordt gebruikt om complexe gegevens (of 'big data') weer te geven. Infographics zijn al een enorme hit op internet, maar er komen nu een aantal trends samen waardoor elk bedrijf ze zou moeten overwegen als promotiemiddel. Het grootste nieuws is misschien wel de mogelijkheid dat ook gewone zakenmannen en -vrouwen online hun eigen infographics kunnen ontwerpen met als doel ze te delen op sociale mediasites, zoals Facebook en vooral Twitter.
personen (en dus uiteindelijk de potentiële klanten) lijken dol te zijn op infographics, juist omdat ze zo eenvoudig te delen zijn en iedereen helpen om belangrijke en soms analytische informatie te begrijpen en te visualiseren: informatie die we promoten of juist willen aanleren. Het gaat om het principe dat een foto meer zegt dan duizend woorden. Waarom zou u de tijd nemen om een ingewikkeld stuk tekst te lezen als u de informatie ook als aantrekkelijke afbeelding kunt presenteren? Het woord 'aantrekkelijk' geeft hier al een beetje een hint over hoe infographics werken. Als ze goed gemaakt zijn, zijn infographics altijd prettig om naar te kijken, bijna ongeacht de boodschap. En niet alleen dat: infographics zijn ontworpen om personen aan te spreken die zich niet lang op één ding kunnen concentreren. En laat daar nou net steeds meer webgebruikers last van hebben!
Infographics zijn net hele reeks PowerPoint-presentaties (maar dan zonder de irritante presentator) op één dia. Kranten hebben ook altijd gebruikgemaakt van eenvoudige afbeeldingen om een punt duidelijk te maken. Als de redacteur bijvoorbeeld iets kwijt wil over de steeds hoger wordende rentes, kan hij een saaie grafiek laten zien met daarin de toename in de huizenprijzen over de afgelopen 5 jaar. Het is echter veel aantrekkelijker om een tekenfilmachtig huis te laten zien dat als een raket de lucht in vliegt (misschien zelfs van de pagina af), met cijfers in de rookpluim die achterblijft. De moderne webversie van dit idee is een infographic.
Het doel is om een verhaal te vertellen met cijfers en afbeeldingen over het bedrijf of een bepaald product, en om aan te geven waarom een potentiële klant geïnteresseerd zou moeten zijn. Dit kan bijvoorbeeld een losse afbeelding zijn of een reeks bij elkaar horende afbeeldingen, afhankelijk van het verhaal. Als u dat verhaal eenmaal hebt, moet u zich altijd afvragen waarom iemand die infographic zou willen delen via sociale media. De reden waarom een (potentiële) klant die infographic wil delen, is dezelfde reden waarom ze ook de YouTube-video of het blogbericht van het bedrijf zouden delen: er moet relevante info in staan en moet schokkend, opvallend, grappig of alle drie zijn!
De meeste eigenaars van kleine bedrijven zijn geen grafisch designers en wij denken dat veel personen een kennis met grafisch talent om hulp zullen vragen voor hun eerste infographic. Een van de eenvoudigste online infographics die u zelf kunt maken, is een zogenaamde 'Wordle'. Zie www.wordle.net. Zoals u ziet is een 'Wordle' een grappige applicatie om 'woordwolken' te maken van de ingevoerde tekst. Woorden die meer worden gebruikt in de tekst, worden groter en duidelijker weergegeven in de wolk.
Als u als leek een infographic wilt proberen met numerieke gegevens of als u de grafisch designer in de juiste richting wilt sturen, hebben wij hier wat tips voor u op een rijtje gezet: Een infographic ontwerpen

  • Hou het simpel. Stop niet te veel in één afbeelding
  • Kies een kleurenschema
  • Doe onderzoek naar leuke feiten en statistieken
  • Zie het als een visueel opstel: zorg dat de argumenten steek houden en relevant zijn.
  • Onthoud dat het de bedoeling is om snel de boodschap achter ingewikkelde informatie over te brengen
  • Trek conclusies
  • Refereer in de infographic naar uw feiten
  • Zet er uw URL bij zodat personen weten wie de infographic gemaakt heeft.

Sommige bedrijven werken nu aan websoftware voor individuele personen waarmee ze 'prachtige' infographics kunnen maken, door te kiezen uit een menu van kant-en-klare ontwerpen. Met Google Infographics kunt u bijvoorbeeld een infographic maken van openbare gegevens (zie: Public Data Explorer), maar het meest ambitieuze bedrijf moet haast wel het bedrijf 'Visual.ly' zijn. Kijk op: http://visual.ly/about. Zoals ze al zeggen: “Visualisaties zijn krachtig, mar er kroop steeds heel wat tijd en moeite in - tot nu. U hebt geen dure software, ontwerpkunsten of rekenkennis meer nodig. Wij bouwen een hulpmiddel waarmee iedereen snel en gemakkelijk professionele, hoogwaardige ontwerpen kan maken met hun eigen gegevens. Als u klaar bent om dat ontwerp aan de rest van de wereld te tonen, zet u het op uw Visual.ly-profiel, uw persoonlijke tentoonstelling".
Het is dus teleurstellend dat het nog niet werkt! Maar het idee is duidelijk. Voorlopig zouden wij u aanraden om zelf ideeën te verzamelen en dan die kennis met het grafische talent te vragen om infographics voor u te maken. En vergeet niet, zorg dat ze relevant zijn en eenvoudig te delen zijn met de doelgroep op sociale mediasites voor het beste resultaat!