Ken je cookies!

Cookies kennen de voorkeuren en gewoontes van de gebruiker en kunnen dus zorgen voor een internetervaring op maat. Uiteraard dienen hier wel privacyregels in acht genomen te worden.

U hebt wellicht al gehoord van de Europese privacyrichtlijn, en dan hebt u vast ook al verschillende verhalen gehoord over wat die precies inhoudt en wat dat betekent voor u, als adverteerder en als klant. Laten we die richtlijn nu eens doornemen zodat we u hopelijk een idee kunnen geven van hoe die uw internetervaring zal veranderen.
In 2003 werd er een Europese richtlijn geïntroduceerd over privacybescherming in de sector elektronische communicatie. Deze richtlijn werd in 2009 gewijzigd en nu moeten website-eigenaars zorgen dat bezoekers van hun website: (i) duidelijke, uitgebreide informatie krijgen over het gebruik en het doel van cookies en soortgelijke technologieën die op hun computer/tablet/mobiel worden opgeslagen; en (ii) toestemming geven voor het opslaan van dergelijke cookies. Het belangrijkste doel van deze richtlijn is om personen duidelijk te maken waar cookies gebruikt worden, zodat ze zich daar meer bewust van worden.
Hoe voldoen websites nu aan deze richtlijn? Sommige sites hebben deze regel al ingevoerd, bijvoorbeeld met een banner bovenaan de pagina waarin u wordt gevraagd om cookies te accepteren. Iedereen heeft nu de verantwoordelijkheid om zijn gebruikers te vertellen dat cookies gebruikt worden en waarom, en uiteraard ook om hun toestemming te krijgen. De manier waarop ze dit doen, kan verschillen, bijvoorbeeld via een banner bovenaan of onderaan de pagina, een pop-upvenster of via bepaalde instellingen.
Wat u als gebruiker in ieder geval moet onthouden, is dat er verschillende soorten cookies zijn. Sommige daarvan zijn essentieel voor het functioneren van de site, andere hebben te maken met zaken als online analytische gegevens of online advertenties gebaseerd op gedrag. Als een site u om toestemming vraagt om cookies voor dergelijke advertenties te accepteren, betekent dat niet dat u geen advertenties meer ziet als u weigert. U krijgt dan alleen minder gerichte advertenties te zien, dus wordt de internetsessie een stuk minder gepersonaliseerd. Persoonlijk vinden wij dat dit een veel minder gebruiksvriendelijke ervaring biedt.