Klikfrequenties en Adwords

Staar u niet blind op de klikfrequentie. Die is wel belangrijk, maar nooit zo belangrijk als het rendement op de investering. De klikfrequentie is een belangrijk cijfer om te berekenen.

De klikfrequentie is een meeteenheid die opgenomen wordt in AdWords, meestal met de afkorting 'CTR' (voor 'click through rate'). U kunt over het algemeen aannemen dat een percentage boven de 1% voor een zoekopdracht redelijk is en normaal gesproken vertoond wordt, terwijl alles boven de 0,04% ook niet heel slecht is. De klikfrequentie is dus een belangrijke meeteenheid, maar zeker niet de belangrijkste. Dit percentage geeft aan hoeveel personen de advertentie hebben gezien, vergeleken met het aantal personen dat erop heeft geklikt. Als de advertentie dus 100 keer wordt vertoond en er 10 personen op klikken, is de klikfrequentie 10%. Makkie. Google zegt dat de klikfrequentie sterk bijdraagt aan de kwaliteitsscore voor een account. Een goede klikfrequentie levert dus goede kwaliteitsscores op, en dat betekent ideaal gezien ook lagere klikkosten. Wees niet al te zeer afgeleid door de klikfrequentie van een account. Het belangrijkste percentage om te overwegen, is de conversie en het bijhorende rendement op de investering. Dit komt doordat de klikfrequentie vrij eenvoudig te manipuleren is. Een trucje is om het bod te verhogen om de hoogste posities te krijgen. Als u voorheen gemiddeld een positie van 6/8 kreeg, heeft u waarschijnlijk een lage klikfrequentie omdat de advertentie rechts wordt getoond - mogelijk in de onderste paginahelft van de zoekresultaten. Niemand ziet deze om erop te klikken. Verhoog het zoekwoordenbod, kom in de top drie te staan en u krijgt gegarandeerd meer bezoekers. Meerdere personen zien de advertentie ook echt en personen die het verschil tussen organische en betaalde zoekresultaten niet kennen, klikken er mogelijk gewoon op los. Een hogere klikfrequentie dus. Nog een trucje: voeg een merkcampagne toe. Ik zou altijd aanraden om op uw merknaam te bieden. Zo steunt u de organische zoekresultaten en moeten concurrenten meer betalen om die zoekterm te krijgen. Bij een merkcampagne moet de klikfrequentie echter hoog zijn, zodat de klikfrequentie voor de hele account ook beter wordt. Een andere manier om dit te manipuleren, is door woorden als 'gratis' of 'goedkoop' te gebruiken. Mensen zijn dol op koopjes en klikken er dus sneller op. Zet die woorden er echter alleen bij als het ook echt waar is. Als u een vrij duur product aanbiedt, zeker in vergelijking met de concurrentie, zet er dan de prijs bij. Het is natuurlijk beter een iets lagere klikfrequentie te hebben, dan vele personen te hebben die op de advertenties klikken en na twee seconden weer weggaan. Zo wordt het budget verspild. Als u zich echt richt op de klikfrequentie, kan een ervaren accountmanager helpen deze te manipuleren. Richt u liever op het conversiepercentage. Dat kan ook gemanipuleerd worden en daarvan zijn de resultaten veel beter!