Long tail-zoekwoorden onderzoeken en selecteren

Kies gerichte, beschrijvende zoekwoorden voor minder concurrentie in zoekmachinerangschikkingen en voor een website die relevanter is voor de klant.

Een zoekwoord is een woord of zin in de content van een website waarmee klanten de site via zoekmachines kunnen vinden. Zoekmachines herkennen en indexeren zoekwoorden op elke pagina met behulp van crawlers. Vervolgens krijgt een pagina een rangschikking gebaseerd op de relevantie voor zoekmachinegebruikers. Zoekwoorden kunnen onderverdeeld worden in twee categorieën: de zogenaamde 'long tail'-zoekwoorden en 'short tail'-zoekwoorden.

Short tail-zoekwoorden

Short tail-zoekwoorden (meestal maar één woord) worden veelvuldig gebruikt op websites en hebben daarom veel concurrentie voor een goede rangschikking. Er wordt daarentegen ook vaak op gezocht door internetgebruikers, waardoor ze erg gewild zijn. Enkele voorbeelden van short tail-zoekwoorden voor bedrijfswebsites zijn 'schoenen', 'elektriciens' of 'juridisch advies'. Als miljoenen mensen op deze woorden zoeken en heel veel sites die in hun content hebben staan, kunt u zich wel voorstellen dat het erg lastig wordt om juist uw website op de eerste pagina van Google te krijgen voor dat woord.

Long tail-zoekwoorden

Om meer kans te hebben op een goede plaatsing en gevonden te worden door klanten, is een goede selecte van long tail-zoekwoorden de beste optie. Long tail-zoekwoorden geven een zoekterm iets meer detail en zijn meer gericht op specifieke producten, diensten of informatie. Enkele voorbeelden van long tail-zoekwoorden: 'rode schoenen jaren 50', 'noodelektriciens oost Brussel', 'juridisch advies familierecht'. Een klant die deze zoekwoorden gebruikt is op zoek naar iets specifieks. Als u deze producten of diensten aanbiedt en de klant op uw website terechtkomt, is de kans veel groter dat hij die producten bij u zal kopen of uw bedrijfswebsite zal gebruiken. En dat niet alleen: als u specifiekere zoekwoorden of -zinnen gebruikt, hebt u ook minder concurrentie voor een goede rangschikking met die woorden.

Zoekwoorden onderzoeken

Een goede startplaats voor het kiezen van zoekwoorden is het Google AdWords Keyword Tool. Met dit hulpprogramma kunt u de populariteit van een zoekterm onder de internetgebruikers opzoeken en ziet u ook meteen wat de concurrentie is voor dat woord. U krijgt er bovendien een lijst soortgelijke zoekwoorden bij, zodat u verschillende variaties kunt vergelijken en kunt bepalen wat de klant zoekt en wat andere websites gebruiken. Het helpt ook om een goed begrip te hebben van de klant: naar wat voor producten of diensten vragen klanten meestal als ze u bellen? Welk product verkoopt het beste? Probeer die termen in het hulpprogramma in te voeren en kijk wat daar uit rolt. Zoek de woorden of zinnen waar maandelijks relatief vaak op wordt gezocht en die niet veel concurrentie hebben, zodat de website een goede rangschikking krijgt en gemakkelijk te vinden is op relevante, klantgerichte zoekwoorden. Zodra u die bepaald hebt, wordt het een stuk makkelijker om de websitecontent daaromheen te bouwen en heeft uw website een grote kans op slagen bij zoekmachines.