Moet u e-commerce overwegen bij het maken van een bedrijfswebsite?

Of een investering in een e-commercesite verstandig is, hangt af van het bedrijfstype en de specifieke omstandigheden. Vraag uw webontwikkelaar om advies.

E-commerce is niet alleen voor winkelsites: ga na wat voor uw website de voordelen zijn Een e-commercefunctie op een website geeft klanten de mogelijkheid om direct bij u te kopen op internet. Een bedrijfswebsite is in feite niet meer dan een online winkelvenster. Het is echter aan u om te kiezen of de bezoekers alleen kunnen rondkijken of ze ook online kunnen kopen. Voor de detailhandel Voor bedrijven in de detailhandel wordt de groep potentiële klanten een stuk groter (tot zelfs de hele wereld) bij een investering in e-commerce. Vele winkels kiezen er tegenwoordig voor om alleen online te verkopen waardoor de vaste lasten laag blijven. Er is daarentegen wel veel concurrentie met andere verkopers over de hele wereld, dus voorzie voldoende budget om de site flink te promoten. Tenzij u zeer gespecialiseerde producten verkoopt, is goede zoekmachineoptimalisatie nodig om op de eerste pagina van zoekresultaten te komen voor uw zoekwoorden. Ook als de website vooral personen uit de regio naar de fysieke winkel moet lokken, is e-commerce nog steeds een waardevolle optie om te overwegen. Vele personen zoeken online producten op die ze in de winkel willen kopen. Als u daarom producten met prijzen online zet, kan dat personen stimuleren om naar de winkel de komen. Voor dienstverleners E-commerce is niet voor alle soorten diensten en services geschikt, maar voor velen is het ideaal. U kunt e-commerce gebruiken om kaartjes voor evenementen te verkopen, hotelkamers te laten reserveren of om aanvragen te verkrijgen voor persoonlijke, met de hand gemaakte sieraden. Er zijn gespecialiseerde e-commercetoepassingen verkrijgbaar om bepaalde soorten diensten online te verkopen, dus vraag uw webontwikkelingsteam om hulp. Wat zijn de mogelijke nadelen? Vergeet niet dat op een e-commercesite de prijzen worden weergegeven. Dit is niet voor alle bedrijven wenselijk, omdat zo ook de concurrent uw prijs voor een product ziet en deze eronder kan gaan zitten. Onthoud ook dat het een flinke klus kan zijn om voor elk product gegevens toe te voegen en die up-to-date te houden, vooral bij een uitgebreid assortiment. Bij een klein of opstartend bedrijf met beperkte middelen, moet u verder oppassen dat u niet te veel bestellingen binnenkrijgt die u niet kunt verwerken. Tot slot is elk bedrijf dat op internet verkoopt gebonden aan een heleboel regels, vooral bij internationale verkoop. Zorg ervoor dat u ALLE verplichtingen en verantwoordelijkheden begrijpt vooraleer te beginnen met e-commerce, zoals:

  • hoeveel btw u moet aanrekenen
  • hoe u fraude kan voorkomen
  • wat de douane- en importwetten zijn
  • hoe u betalingen in verschillende valuta accepteert