Tien overwegingen bij het bouwen van een website

De kans dat het beoogde doel worden bereikt, wordt veel groter als u begrijpt wat voor processen er nodig zijn om een succesvolle website op te bouwen.

1. Het doel van de site

Denk vooraleer aan een webproject te beginnen eerst eens na over het doel ervan. Wilt u het bedrijf meer bekendheid geven in de onmiddellijke omgeving, online verkopen of zorgen dat het bedrijf positief afsteekt tegen de concurrentie?

2. De doelgroep

Het is belangrijk om te weten waar mensen naar op zoek zijn als ze op de website terecht komen. Denk na voor wie de website is bedoeld. Wilt u verschillende soorten bezoekers of marktsegmenten aantrekken?

3. De website aanmaken

Als u eenmaal weet wat u wil bereiken en voor wie de website is bedoeld, kunt u aan de slag met het bouwen. Het is veiliger om een webdesign en -ontwikkelingsbedrijf onder de arm te nemen dan om het zelf te doen, en dit leidt meestal tot betere resultaten. Ook kan een dergelijk bedrijf adviseren over de beste domeinnaam.

4. Look-and-feel

De website moet er niet alleen aantrekkelijk uitzien. De site moet ook de juiste boodschap overbrengen over uw bedrijf en het aanbod, en de juiste psychologische toon aanslaan bij de verschillende soorten bezoekers.

5. Bruikbaarheid van de website

De manier waarop de informatie op de website is georganiseerd, heeft veel effect op de gebruikerservaring. Denk nog eens na over de verschillende soorten bezoekers van de website, en waarom zij de website bezoeken. Deze informatie helpt bij het plannen van de websitestructuur, zodat de gebruikerservaring zo eenvoudig en prettig mogelijk wordt.

6. Toegankelijkheid van de website

Zorg ervoor dat het gekozen bedrijf dat de website bouwt, de site volgens de W3C-toegankelijkheidsnormen bouwt. Dit betekent dat:

  • mensen toegang hebben tot de site vanaf verschillende browsers
  • mensen met een visuele of lichamelijke handicap toegang hebben tot de content

7. E-commerce

Wordt de website gebruikt om rechtstreeks aan het publiek te verkopen? Zo ja, dan moet er een e-commercefunctie worden ingebouwd.

8. Content

De content is een van de belangrijkste aspecten van een website. Hieronder vallen tekst en afbeeldingen, maar ook rijke mediacontent zoals video. Hiermee communiceert de site met de bezoekers, en dit heeft een effect op de rangschikking van de site in zoekmachines.

9. Zoekmachineoptimalisatie

Het is belangrijk om op strategische plaatsen in de sectietitels en content de juiste zoekwoorden op te nemen, want dit leidt tot een goede plaatsing in de resultaten van zoekmachines. Inkomende links van andere websites geven de rangschikking ook een boost. Er zijn nog meer technieken die te overwegen zijn en waarbij een webontwikkelaar zeker kan helpen.

10. Up-to-date blijven

Door de content regelmatig bij te werken behoudt u de rangschikking van de site op zoekmachines en worden bezoekers aangemoedigd om terug te komen. Een blog is een fantastische manier om te zorgen dat de site actief blijft.