Tips voor het gebruik van Facebook voor plaatselijke bedrijven

4,5 miljoen Belgen hebben een account op Facebook. Bent u ook verslaafd aan Facebook? Volgens de statistieken zijn 4,5 miljoen Belgen lid van Facebook.

Een bedrijfspagina aanmaken op Facebook is erg gemakkelijk en verschilt niet zo erg van een persoonlijke Facebook-pagina. En wat ook belangrijk is: het is GRATIS en de pagina kan binnen enkele minuten actief zijn.

Hoe helpt dit met SEO en wat is de beste praktijk?

Facebook voor lokale SEO Wij positioneren een Facebook-bedrijfspagina altijd het liefst als extra website die zoekmachinevriendelijk, eenvoudig te beheren en afwisselend is. Combinaties zijn erg aantrekkelijk voor zoekmachines, dus hier volgen enkele tips:

  1. Maak een eigen, aangepaste URL aan – Als een bedrijfspagina eenmaal 25 keer 'leuk' is gevonden heeft hij recht op zijn eigen URL. Die staat in de vorm facebook.com/username. Het is de moeite waard hier gebruik van te maken: neem de bedrijfsnaam en zo mogelijk een zoekwoord/locatie op. Dit is een URL die u in de toekomst misschien wel op een visitekaartje wilt afdrukken, dus overdrijf niet, bijv. niet: www.facebook.com/jandewitloodgietersbedrijfbruggeenomgeving. Probeer een redelijke balans te vinden. Dit wordt ook de URL die op resultatenpagina's van de zoekmachine wordt vertoond. Als deze eenmaal is opgezet kunt u hem daarna niet meer wijzigen.
  2. Update uw profielafbeelding – Voeg uw bedrijfslogo toe en zorg dat dit duidelijk te zien is in de miniatuurweergave. Vergeet niet om een teksttag toe te voegen aan het logo/de afbeelding.
  3. Optimaliseer met zoekwoorden – Onder het gedeelte met basisinformatie zijn veel mogelijkheden om meer detail te geven onder categorieën zoals Over, Overzicht en Algemene Info. Gebruik deze ruimte slim en voeg relevante zoekwoorden toe in interessante content. Dit is dus net als bij het bouwen van een gewone website, maar in dit geval kunt u het best andere content gebruiken, om het nieuw te houden. Zorg dat het gebied/de locaties waar u actief bent worden vermeld, samen met aanbiedingen voor plaatselijke klanten.
  4. Link naar uw pagina – Als de bedrijfspagina eenmaal is aangemaakt is het belangrijk om links te bouwen tussen die pagina en uw eigen website. Dit is natuurlijk goed voor link building, maar werkt het beste als u het vermenigvuldigt. Hoe meer personen de pagina 'leuk' vinden en ernaar toe linken, hoe beter voor SEO. Een eenvoudige manier om veel 'likes' te krijgen en leden te verzamelen is door een 'vind ik leuk'-vak aan de website toe te voegen. De code kan gewoon in de website worden opgenomen. We zien deze vakken op de meeste sites waar wij tegenwoordig op kijken, en meestal doen wij er ook iets mee als bezoeker.
  5. Houd het nieuw – Zoekmachines houden van nieuwe content en gebruikers/leden trouwens ook. Plaatselijke mensen aanspreken is niet eenvoudig en u zult creatief moeten zijn met bijvoorbeeld aanbiedingen, plaatselijke artikelen, competities enz. Moedig personen aan om terug te komen op uw pagina door de content steeds te vernieuwen. Dit is ook zeer goed voor uw SEO-potentieel.
  6. Foto's optimaliseren – Dit is niet anders dan afbeeldingen optimaliseren voor een website. Facebook-afbeeldingen kunnen worden geoptimaliseerd zodat zij zoekwoorden/locaties bevatten voor SEO. Gebruik natuurlijke taal, neem de zoekwoorden op in relevante afbeeldingen en trek de aandacht naar op locatie gebaseerde content.

Dit zijn enkele tips om u te helpen van start te gaan. Aarzel dan niet om contact op te nemen als u nog vragen zou hebben.