Twitter vs. Facebook voor kleine bedrijven

Facebook levert geweldige gratis spreadsheets vol gegevens over uw pagina. Twitter doet dat niet. Denkt u dat Facebook het meest geschikt is voor uw bedrijf?

Eigenaars van kleine bedrijven vragen zich vaak af of ze op Twitter of Facebook zouden moeten zijn. Dit zijn mensen die het druk hebben en dus willen weten waar hun moeite het best beloond wordt. Ze hebben wel tijd voor één sociale media-account, maar waarschijnlijk niet voor twee. Zelfs met uitgebreide informatie over wie het zijn en wat ze doen, is deze vraag niet eenvoudig te beantwoorden. Hier volgen vijf vragen die elke bedrijfseigenaar zich zou moeten stellen als ze aan sociale media willen beginnen, maar niet weten welk platform ze moeten kiezen.

  • Waar zitten uw klanten? Vraag mensen die bij u kopen welk sociaal netwerk ze gebruiken. In België hebben bijna 5 miljoen mensen een Facebook-account en neemt het aantal Twitter-gebruikers gestaag toe. De gemiddelde leeftijd van een Facebook-gebruiker is 38. Op Twitter is die leeftijd 39. Die statistieken zeggen niet zo veel, maar als u erachter komt waar uw klant zijn tijd doorbrengt, kunt u makkelijker bepalen op welk sociaal netwerk uw bedrijf hoort te zitten.
  • Hoe vaak bent u bezig met de account? Als u denkt dat u de sociale media-account dagelijks zal updaten, de reacties nagaat en beantwoordt, is Facebook wellicht de beste keuze. Als u denkt dat korte, regelmatige berichtjes (soms aan individuele personen) meer nut hebben voor u en u de account op verschillende tijdstippen kunt nakijken, zou Twitter misschien geschikter zijn.
  • Hoeveel moeite kost het om ermee aan de slag te gaan? Een Twitter-account is over het algemeen heel eenvoudig aan te maken. U voegt een profielafbeelding en korte biografie toe en kunt meteen aan het tweeten slaan. Op Facebook moet u iets meer nadenken over wat voor een ervaring u de bezoeker wilt bieden op de profielpagina. U hebt een grote profielafbeelding nodig voor de tijdlijn en moet ook overwegen waarom mensen de pagina volgens u 'leuk' zouden moeten vinden.
  • Wat zijn de groeiplannen? Als mensen op Facebook uw pagina leuk vinden, krijgen hun vrienden dat ook te zien. Wilt u ook mensen buiten die kringen bereiken? Overweegt u ook mensen te bereiken door middel van advertenties? Denk dan aan Facebook. Adverteren op Twitter staat nog in de kinderschoenen.
  • Hoeveel statistieken wilt u verkrijgen? Facebook levert geweldige gratis spreadsheets vol gegevens over uw pagina. Twitter doet dat niet.