Verbeter uw YouTube-kanaal door inzichten in analytische informatie

Het is mogelijk om een idee te krijgen van de leeftijd en het geslacht van de doelgroep, informatie over de kijkersloyaliteit per video te bekijken en al die informatie op te delen per jaar, enzovoort

YouTube, het sociale mediaplatform van Google om video's te delen, is behoorlijk trots op zijn cijfers. Elke minuut wordt er 60 uur aan video geüpload op de site. Er worden dagelijks meer dan vier miljard filmpjes bekeken. Al onder de indruk? Vast wel als we erbij zeggen dat YouTube vorig jaar bijna 140 weergaven per aardbewoner telde.
Die statistieken zijn niet alleen voor het platform zelf: als eigenaar van een YouTube-kanaal hebt u zelf ook toegang tot heel wat indrukwekkende cijfers. Met die informatie kunt u de algehele gebruikerservaring verbeteren, waardoor hun verblijf op de site een stuk succesvoller wordt. Ga naar het tabblad 'Analyse', waar u de volgende informatie vindt:

  • Totaal aantal weergaven: Hoe vaak er dus op de knop 'Afspelen' is gedrukt
  • Aantal stemmen voor leuk, reacties en delen: Ook wel 'betrokkenheid’ genoemd
  • Uw top tien: Een overzicht van de populairste video's op het kanaal
  • Demografie: Komen de meeste bezoekers uit België, Nederland, of elders?
  • Waar de video's worden bekeken: Worden ze op pc's of mobieltjes bekeken, en is dat op YouTube zelf of zijn dat ingesloten video's op andere sites?

Dit lijken allemaal standaardgegevens, maar ze bieden u wel de mogelijkheid om iets dieper te gaan.
Het is mogelijk om een idee te krijgen van de leeftijd en het geslacht van de doelgroep (omdat gebruikers mogelijk ingelogd zijn vanaf een Google-account), informatie over de kijkersloyaliteit per video te bekijken, om erachter te komen wanneer personen stoppen met kijken, en vervolgens al die informatie op te delen per jaar, maand of week.
Voor de echte rekenwonders is het misschien interessant om te weten dat u ook heel wat informatie in Excel-formaat kunt downloaden.