Voordelen om meer dan één softwarepakket te gebruiken voor de traffic analyse

Met twee of meer webanalysetools kunt u een beter inzicht krijgen in het gedrag van websitebezoekers. Dit kan tot hogere verkoopcijfers en meer tevredenheid bij de klanten leiden.

Webanalysetools zoals Google Analytics of Yahoo! Web Analytics bieden een uitgebreide reeks faciliteiten voor het verzamelen, analyseren en rapporteren van gegevens. Een steeds groter aantal website-eigenaars houdt er echter twee webanalysetools op na, terwijl een minderheid er zelfs drie of vier heeft.

Is dit van belang voor mijn kleine bedrijf?

Zelfs voor KMO's zijn er een aantal voordelen te behalen door twee systemen tegelijkertijd te laten draaien:

  • directe vergelijking van twee verschillende marketingprogramma's – bijvoorbeeld twee pay-per-click-advertentiecampagnes of een e-mailpromotie die naast een initiatief op sociale media wordt gevoerd
  • redundantie: u kunt eenvoudig zien als er een probleem is met één van de systemen of met een ad-trackingprogramma
  • back-up voor het geval gegevens per ongeluk worden gewist
  • bescherming van historische vergelijkingen: wijzigingen die gedurende verloop van tijd op één systeem worden aangebracht, bijv. aan zoekcriteria, hebben geen invloed op doorlopende archieven

Hoe kies ik de beste secundaire tool?

Voor KMO's die een secundaire analyse tool gebruiken als back-up voor een primaire applicatie zoals Google Analytics of Yahoo! Web Analytics is het een goed idee om een tool te kiezen die:

  • niet veel geheugen of processorkracht nodig heeft
  • realtime gegevensvastlegging en analyse kan bieden, wat nuttig is voor het doen van vergelijkingen
  • flexibel en veelzijdig is

Meerdere tools en online detailhandel

Het gebruik van meerdere webanalysetools is het sterkst gestegen bij online detailhandels. Zij begrijpen dat inzicht in, en het analyseren en corrigeren van de bezoekerservaring van essentieel belang is voor het verhogen van de verkoopcijfers en het verbeteren van loyaliteit onder de klanten. Het merendeel van de grote online detailhandels gebruikt nu tenminste twee webanalysetools. Er wordt meestal een applicatie voor ‘klassieke’ webanalyse gebruikt voor globale gegevens over bezoekers. Bijvoorbeeld hoe ze de site hebben gevonden, hun profiel, het aantal pagina's dat ze hebben bekeken en hoe lang ze op de site en op elke pagina verbleven. Andere tools worden gebruikt voor detailgegevens over specifieke aspecten van de activiteiten van e-commerce-bezoekers, zoals clickstream-analyse. ‘Clickstream’ beschrijft hoe de bezoeker doorheen de site navigeert, op welke links er wordt geklikt en in welke volgorde. Gespecialiseerde clickstream-analysetools kunnen nog meer gedetailleerde informatie verzamelen, zoals muisbewegingen op bepaalde pagina's.

Meerdere tools en sociale mediamarketing

Sociale media zoals Facebook en Twitter worden steeds belangrijker bij online marketing en er zijn gespecialiseerde webanalysetools ontwikkeld om het gedrag op sociale media rondom merken te meten en te analyseren. Sociale media worden steeds meer gebruikt in Voice of Customer (VoC)-analytics, waarin ook bezoekersenquêtes op de site, feedbackformulieren en reviews worden gebruikt.

Is het dan wel de moeite waard?

Gebruik van meer dan één webanalysetool vraagt een extra investering van tijd, geld en mankracht. Bedrijven die voornamelijk of exclusief online verkopen, kunnen hun voordeel doen met een beter begrip van de klant, een verbeterd websiteontwerp en hogere verkoopcijfers.