Waardoor wordt een banner een goede banner?

Een goede banneradvertentie moet visueel aantrekkelijk zijn, interesse opwekken en getoond worden aan een doelgroep die interesse heeft in wat u aanbiedt.

Als u begint aan een campagne met banneradvertenties moet u die, net als bij alle soorten reclame, zo effectief mogelijk maken. Een effectieve banner valt op, verbetert de merkbekendheid en moedigt potentiële klanten aan om meer over u te weten te komen. Er zijn geen duidelijke regels voor het maken van een goede banneradvertentie. De beste manier is vaak om een aantal verschillende banners uit te proberen, de reactie daarop te meten en de advertentie op basis daarvan aan te passen. Op die manier wordt de effectiviteit van de algehele marketingstrategie gemaximaliseerd. Over het algemeen genomen moet een goede banneradvertentie over de volgende kenmerken beschikken:

  • Informatief zijn, duidelijk maken wat het bedrijf doet, wat er aangeboden wordt en wat het bedrijf onderscheidt (de Unique Selling Proposition of USP).
  • Eenvoudig en doelgericht zijn; vul de advertentie niet op met afleidende plaatjes of onnodige informatie.
  • Opvallend zijn, bijvoorbeeld door animaties, geluid of video te gebruiken om de advertentie in het oog te laten springen.
  • Goed gepositioneerd zijn; probeer de advertentie op websites met relevante content te plaatsen om de juiste doelgroep te bereiken. Ook moet de advertentie op een goede plek op de website zelf komen te staan, liefst zo hoog mogelijk.
  • Professioneel zijn: het spreekt voor zich dat banneradvertenties er netjes moeten uitzien, zonder spelfouten. Een specialist in webbanners kan u helpen bij het maken van een professioneel uitziende banneradvertentie.
  • Gericht zijn: het heeft geen zin om zoveel mogelijk mensen naar een website te leiden als ze vervolgens totaal geen interesse hebben in het aangeboden product. Dit heeft zelfs het tegenovergestelde effect, omdat u betaalt voor elke bezoeker die op de advertentie klikt en deze niet overgaat tot een aankoop.
  • Eerlijk zijn: een advertentie die bezoekers misleidt om zoveel mogelijk bezoekers aan te trekken, zal mensen niet overhalen tot een aankoop en kan zelfs merkschade tot gevolg hebben.

Simpel gezegd moet de banner visueel aantrekkelijk zijn, interesse opwekken en getoond worden aan een doelgroep die interesse heeft in wat u aanbiedt. Onthoud ook dat banneradvertenties slechts één onderdeel horen te zijn van de algemene marketingstrategie. Zet nooit in op slechts één advertentievorm om mogelijke klanten aan te trekken.