Waarom is de bounce rate belangrijk?

Het is van cruciaal belang om het succes van uw Google AdWords-campagne te meten met Google Analytics. Geef geen geld uit aan het promoten van uw bedrijf zonder te weten of het werkt.

Als u Google Analytics op de website heeft geïnstalleerd, en dat moet eigenlijk wel, dan moet u zorgen dat de AdWords- en Analytics-account aan elkaar gekoppeld zijn. Dit is zeer belangrijk omdat u uw zuurverdiend geld uitgeeft om ervoor te zorgen dat personen de site bezoeken. Kom dan zeker en vast te weten wat ze daar doen als eenmaal zijn aangekomen. Het is niet voldoende om te wachten tot de telefoon overgaat, of u een 'You've Got Mail'-piepje hoort in de inbox. Als u niet analyseert hoe personen op uw site navigeren kunt u weleens iets heel belangrijks missen.

Bounce rate

Een van de cijfers die u moet kennen is het bounce percentage, ook wel de bounce rate genoemd. Dit cijfer vindt u op het dashboard. De bounce rate betekent 'het percentage personen dat niet verder heeft gekeken dan de pagina waarop ze zijn geland', ook inclusief PPC, dit is het percentage bezoekers dat niet verder is gekomen dan de landingspagina. Het is natuurlijk mogelijk dat ze u bellen, maar laten we even aannemen dat dit niet zo is. Deze factor is minder belangrijk voor PPC dan organisch verkeer, omdat u met PPC-verkeer precies bepaalt waar personen landen. Als u een echt hoge bounce rate heeft op de startpagina van organisch verkeer, kan dat op een probleem duiden: personen haken blijkbaar meteen af.

Relevantie en PPC

Bij PPC draait het meer om relevantie. Stel dat u advertenties op een bepaalde demografische groep op Facebook richt, bijvoorbeeld vrouwen van 19 tot 24. Een extreem en misschien wel erg stereotype voorbeeld, stel dat u dit verkeer naar een pagina over hamers leidt. We verwachten dat de bounce rate dan erg hoog zal zijn. Als de advertentie zich echter op werknemers in de bouw richt, zal de bounce rate lager zijn, omdat de pagina relevant is voor hen. Zorg dat de landingspagina zo relevant mogelijk is voor de bron. Als de bounce rate hoog is op specifieke pagina's, kijk dan eens wat er aan de hand is. Test verschillende dingen uit. Bekijk die pagina zeer kritisch. Als u denkt dat dit personen zijn die u meteen bellen, zet dan een ander nummer op die pagina en kijk of die telefoon overgaat. Test landingspagina's uit. Het handige van PPC is dat u meteen kunt beginnen met testen, zodra de pagina klaar is. Probeer verschillende dingen uit. Als de bounce rate verbetert kunt u overwegen die wijziging aan te brengen op de hoofdsite. Houd er in ieder geval een oogje in het zeil. Een hoge bounce rate, bijvoorbeeld meer dan 60-70% kan op een probleem duiden.