Waarom is de sitestructuur belangrijk bij een bedrijfswebsite?

Een goede sitestructuur is van vitaal belang om verkeer aan te trekken en informatie-aanvragen en verkooptransacties te genereren.

De structuur van een website is van essentieel belang voor de prestatie ervan

Er zijn twee belangrijke redenen waarom een bedrijfswebsite een goede structuur moet hebben: zoekmachineoptimalisatie (SEO) en bruikbaarheid. Met de verkeerde structuur kunnen sommige mensen in de doelgroep de site volledig mislopen. En diegenen die de site wel vinden hebben misschien moeite om de gewenste informatie te vinden. Dan is er minder kans dat ze van prospects in klanten worden omgezet en dat ze nog eens terugkomen. Het is niet zo makkelijk om een reeds bestaande site te herstructureren, dus het is het beste als hier vanaf het begin rekening mee wordt gehouden. Hieronder geven we enkele tips voor tijdens het plannen van de juiste structuur van een nieuwe bedrijfswebsite.

Verkeer aantrekken

Om het goed te doen in zoekmachines moet een bedrijfswebsite worden ontworpen met het oog op zoekmachineoptimalisatie (SEO). De content moet in categorieën worden opgesplitst. Deze worden op hun beurt weer verdeeld in een hoofdsectie en subsecties. Wat zoekmachineoptimalisatie betreft is het beter om het bij maximaal drie navigatieniveaus te houden. Zoekmachinecrawlers graven vaak niet dieper, dus dan zouden belangrijke pagina's misschien niet gerangschikt worden. Gebruik indien mogelijk gerichte zoekwoorden voor de koppen van uw hoofdsectie en subsecties. Dan wordt de site vermeld tijdens zoekresultaten voor die woorden. Uw webontwikkelaar kan een lijst opstellen van relevante zoekwoorden. Die zijn ook belangrijk als u van plan bent om eigen content te schrijven, dus hoe eerder u hierom vraagt, hoe beter.

Een samenhangende gebruikerservaring

De structuur van de website is van groot belang voor de gebruikerservaring. Voordat u dus begint aan het bouwen van een website is het van essentieel belang om na te denken over de doelgroep en waarnaar deze op zoek zijn bij een bezoek aan de nieuwe site. Dan kunt u de content zodanig organiseren dat bezoekers langer op de site verblijven en meer informatie doorlezen. U denkt misschien automatisch dat de startpagina de belangrijkste pagina van een bedrijfswebsite is, maar in werkelijkheid zijn subsecties net zo belangrijk of misschien wel belangrijker. Daar wordt het aanbod van uw bedrijf in meer detail beschreven, wat van essentieel belang is voor de verkoop. Zorg dat content die u toevoegt goed geschreven en relevant is. Neem duidelijke aansporingen tot actie op, maak het eenvoudig voor de gebruiker om contact op te nemen of een aankoop te doen.