Waarom is Google de belangrijkste zoekmachine om een hoge rangschikking in te krijgen?

Wanneer personen het over SEO, ofwel search engine optimisation, hebben dan richten ze hun technieken vaak op de manier waarop Google sites rangschikt. Maar waarom is Google het belangrijkst?

Als we het over Search Engine Optimisation (SEO) ofwel zoekmachine optimalisatie, hebben, richten we ons vaak op de methoden van Google. U vraagt zich misschien af waarom dat zo is, en wat SEO betekent voor gebruikers van andere zoekmachines zoals Bing en Yahoo. De reden waarom we het juist over Google hebben is vanwege het bereik van deze gigant. Google neemt momenteel zo'n 90% van de zoekmarkt voor zijn rekening en is één van de populairste websites in België. Dit betekent dat het grootste deel van uw klanten regelmatig Google gebruikt en dat de meeste bezoekers uw site vinden via de zoekfuncties van Google. Het succes van Google is gebaseerd op het feit dat ze de pagina's op het web ordenen, de meest relevante resultaten laten zien voor elk zoekargument en die resultaten rangschikken zodat gebruikers snel en makkelijk de meest toepasselijke sites vinden. Aangezien de meeste personen Google gebruiken voor zoeken op het web is het belangrijk dat een site zodanig is ingedeeld dat Google deze kan begrijpen en kan tonen in de zoekresultaten van klanten als de site aan de vereisten voldoet. Het merendeel van zoekmachinegebruikers hebben vertrouwen in het vermogen van de zoekmachineprovider om relevante sites te rangschikken en te vertonen. 95% van de internetgebruikers kijkt niet verder dan de eerste pagina met resultaten, omdat ze het antwoord op hun vraag of de gewenste service al meteen zien staan tussen de eerste resultaten. Wat betekent dit dus voor uw website? Hoewel de rangschikkingsmethoden van Google heel ingewikkeld zijn en niet alle regels algemeen bekend zijn, bestaan er toch manieren om een specifieke site de beste kans te geven wat betreft rangschikking: dit heet zoekmachineoptimalisatie. Hoewel we voornamelijk Google bedoelen als we het over SEO hebben, is het advies ook van toepassing op andere zoekmachines die onder hun eigen rangschikkingsregels werken, die vaak hetzelfde zijn als de Google-regels. Met SEO proberen we de rangschikking van een site in alle zoekmachines te optimaliseren, zodat de meeste kans bestaat dat de site wordt gevonden door potentiële klanten.