Wat is ‘Web Analytics’ of 'Webanalyse'?

Webanalyse is een manier om gegevens te verzamelen en te analyseren over websitegebruik, om meer inzicht te verkrijgen in de effectiviteit en prestatie van uw online marketingbezigheden.

Webanalyse is een methode om te bepalen hoe goed uw website presteert. Het is een systeem om de effectiviteit van een website te meten, door bezoekers en de activiteiten van bezoekers te volgen. Belangrijke meetresultaten ('metrics' of statistische cijfers) kunnen worden geanalyseerd om uit te vinden of de site aan zijn doel voldoet, door te laten zien welke pagina's of delen van de site het populairst zijn en op welke pagina's weinig bezoekers komen.

Bronnen van websiteverkeer

Dit is een groep van cijfers die laat zien waardoor het verkeer naar een website werd geleid en hieronder vallen normaal gesproken:

  • zoekmachines die gebruikers naar de site hebben gestuurd, ofwel door pay-per-click-advertenties of door organische zoekresultaten
  • verwijzingen van andere websites, ofwel doorbanneradvertenties, partnerprogramma's of links van blogs of andere sociale media
  • direct verkeer van bezoekers die de URL van een site in de adresbalk van een webbrowser hebben ingetypt of een 'Favorieten'-link hebben gebruikt
  • andere bronnen, waaronder links uit e-mails of andere online marketingcampagnes
  • geolocatie, wat laat zien waar ter wereld de bezoekers zich bevinden

Bezoekers

Deze functie meet het aantal personen dat de site tijdens een bepaalde periode (bijv. een dag of een week) bezoekt. Bezoekers kunnen worden ingedeeld in:

  • terugkerende bezoekers, die meer dan eenmaal terugkomen tijdens de analyseperiode
  • nieuwe bezoekers, die nog nooit eerder op de site geweest zijn
  • eerdere bezoekers, die de site tijdens de analyseperiode bezoeken en de site al eens eerder bezocht hebben
  • unieke bezoekers, die de site slechts eenmaal tijdens de analyseperiode bezoeken.

Andere veelgebruikte metrics

Andere metrics of statistische cijfers die gebruikt kunnen worden:

  • hits: het totaal aantal bezoeken aan een site, inclusief terugkerende bezoekers
  • bezoeken: het aantal keer dat de site wordt bezocht tijdens de analyseperiode
  • bounce rate: het aantal bezoekers dat meteen na aankomst weer weggaat
  • pageviews: hoeveel pagina's er tijdens elk bezoek werden bezocht . Ook wel klikdiepte, 'pagedepth' of 'visitdepth' genoemd
  • tijd op site/tijd op pagina: hoe lang de bezoekers op de site of op een bepaalde pagina blijven
  • topcontent: de populairste/best presterende webpagina's

Waarvoor wordt ‘Web Analytics’ of 'Webanalyse' gebruikt?

Door de belangrijkste metrics met de doelstellingen van uw bedrijf en marketingbezigheden te vergelijken, kan de prestatie van de website worden verbeterd en kan hij aantrekkelijker en relevanter worden gemaakt voor de doelgroep. Ook kan de uitslag worden gebruikt om te bepalen waar het verkeer op de site vandaan komt zodat de marketingmethoden verder kunnen worden verfijnd.