Wat is een bedrijfsblog eigenlijk?

De bedrijfsblog moet dienen als anker voor alle andere sociale media-activiteiten (zoals Twitter en Facebook). Het is tevens een handige manier om rechtstreeks gevonden te worden door zoekmachines.

Een blog is een afkorting voor 'weblog'. Oorspronkelijk was een blog meer bedoeld als dagboek voor individuele personen. Als u niet bekend bent met dit concept, kan het nog steeds lijken op een dagboek voor bedrijven. Maar blogs zijn eigenlijk een heel effectieve vorm van marketing. Natuurlijk zijn er ook blogs met 'Ik stond vanmorgen op, poetste m'n tanden en had daarna cornflakes als ontbijt', maar we hebben het hier over bedrijfsblogs. Blogs die dus speciaal ontworpen zijn om bedrijven te helpen om klanten aan te trekken. De bedrijfsblog moet dienen als anker voor alle andere sociale media-activiteiten (zoals Twitter en Facebook). Het is tevens een handige manier om rechtstreeks gevonden te worden door zoekmachines. Blogs bestaan meestal uit vijf afzonderlijke onderdelen:

  1. De kop: hier hoort het logo of merkontwerp van de website (of het visitekaartje of briefpapier enz.)
  2. Het bericht : het gebied waar u de teksten schrijft
  3. Een zijmenu* : Een gedeelte langs de zijkant van het scherm waar u interessante functies, kleine programma's ('widgets') en links naar andere blogs en sites kunt zetten die wellicht interessant zijn voor de doelgroep. NB: sommige blogs hebben twee zijmenu's, maar dit is niet aan te bevelen en kan verwarrend zijn op een bedrijfsblog
  4. Reacties: Deze maken blogs interessant voor bedrijven, omdat lezers hier een reactie achter kunnen laten. Dat is het echte doel van en blog. Er ontstaat zo wederzijdse interactie. Het aantal, de diepgang en de toon in de reacties geven meestal een goede indicatie van de betrokkenheid van de lezers.Een RSS-feed: Hiermee kunnen geïnteresseerde lezers zich abonneren op de blog. Ze krijgen dan een melding wanneer u een nieuw bericht plaatst. Dit lijkt niet heel bijzonder, maar deze functie is zo belangrijk voor een blog en de algehele online ervaring dat wij daar een volledig nieuw bericht over moeten schrijven!

Hoe kan een blog helpen om klanten aan te trekken?

Het mooie aan blogs is dat ze heel flexibel zijn. U kunt bijna alles schrijven wat enigszins logisch is voor de doelgroep, in dit geval de personen die u over wilt halen tot een aankoop. U kunt schrijven over de producten of diensten die u aanbiedt, maar beter is nog om in algemene bewoordingen te beschrijven welke u problemen u kunt oplossen en hoe. Zo lijkt het minder op een directe advertentie. Als u dus dakgoten repareert, vertel dan over verschillende soorten dakgoten en hoe die stuk kunnen gaan. Leg daarna uit hoe ze gerepareerd kunnen worden. Door hierbij woorden en termen te gebruiken die potentiële klanten mogelijk in zoekopdrachten gebruiken, maakt u ook nog eens meer kans om door Google of Bing en andere zoekmachines te worden gevonden. De voor de hand liggende zoekopdracht zou in dit geval 'lekkende dakgoot' of iets dergelijks zijn, maar u kunt ook schrijven over de gevolgen van een lekkende dakgoot. Zoals vocht in de muren, loslatend pleisterwerk enzovoort. Het is ook mogelijk dat een potentiële klant een reactie achterlaat die direct of indirect vraagt om uw producten. Let daarom dus goed op de reacties op de blog en vergeet niet om ook elke reactie te beantwoorden.

Wat zijn de verschillen tussen mijn blog en andere sociale media, zoals Twitter en Facebook?

Het lijkt misschien logisch, maar het is toch verstandig om te onthouden dat Twitter en Facebook eigendom zijn van anderen (ook al zijn het goede manieren om het bedrijf te promoten). Ze hebben heel strikte regels over hoe en wanneer u namen van potentiële klanten mag verzamelen en wat u daarmee mag doen. Vergelijk dit maar eens met een eigen, gehoste bedrijfsblog. U hebt daar zelf de volledige controle over en alle gegevens die u verzamelt, zijn van u. U moet personen dus van Facebook en Twitter naar de blog en website zien te leiden door de meest relevante en interessante content te plaatsen. Want waarom zou u niet net zo veel volgers op de blog hebben als op Facebook of Twitter?

Hoeveel kost het beheren van een bedrijfsblog?

De directe kosten zijn vrij laag. Als u al een website hebt, kunt u de aanbieder of host vragen om een blog op de website te zetten als apart tabblad of in het menu (dit kan ook voordelen bieden voor zoekmachineoptimalisatie). U kunt er ook voor kiezen om een blog te beginnen op een nieuwe site, met de merknaam in het webadres. Dit zal zo'n 15 euro per maand kosten. Dit is heel handig bij grote bedrijven, waar het net goed is dat de blog enigszins afgezonderd is van de gewone website (een beetje als 'insider'). Als dat te duur is, kunt u gratis een blog hosten bij sites als WordPress.com of Blogger van Google. De 'verborgen kosten' van gratis blogsites zijn dat u niet de SEO-voordelen krijgt die u met een eigen blog wel zou hebben. Toch zijn gratis blogs een goede plek om te beginnen en beter dan helemaal niks. De echte kosten van een blog zitten hem in de tijd. Daar kunt u alleen een prijs op zetten, maar onthoud in ieder geval dat zoekmachines zoals Google eerder sites promoten met meer en betere, meer relevante content. Bedrijven met succesvolle blogs (en websites) worden na verloop van tijd steeds groter en krijgen daarom meer aandacht van zoekmachines.