Wat is sociale mediamarketing?

Sociale media kunnen u helpen om klanten op een kostenefficiënte manier te bereiken. Dit leidt niet per se tot verkopen, maar kan wel dienen als onderdeel van een bredere marketingstrategie.

Sociale mediamarketing betekent het gebruik van online sociale mediasites, zoals Facebook en Twitter, om een bedrijf te promoten. Indien goed toegepast, kan sociale mediamarketing een kosteneffectieve manier zijn om klanten aan te spreken, meer merkbekendheid te krijgen en bezoekers aan te trekken. Veel kleine bedrijven hebben ontdekt dat een strategie voor sociale media helpt om andere bedrijven concurrentie te bieden. Dit komt omdat vele huidige en potentiële klanten al sociale netwerksites gebruiken. Als u content maakt die personen willen delen, levert dat mogelijk meer verkoop en aanbevelingen op.

De grootste sociale netwerksites

Facebook en Twitter zijn de twee populairste sociale netwerksites. Deskundigen praten echter meestal over de 'big five', waaronder ook de zakelijke netwerksite LinkedIn, de blogsite WordPress en de videosite YouTube.‘ U hoeft geen deskundige te zijn om deze sites te gebruiken. Een beetje hulp (van een webdesignbedrijf of een aanbieder van marketingdiensten voor sociale media) is echter niet verkeerd om ze effectief te leren gebruiken. Een webdesignbedrijf kan de website bijvoorbeeld 'optimaliseren' voor sociale media, zodat personen de content eenvoudiger kunnen delen.‘

Hoe kunnen sociale netwerken mij helpen?

Het is belangrijk dat u online marketing als onderdeel ziet van de algemene marketingstrategie en niet als vervanger van normale marketing, advertenties of een website. Personen die sociale media gebruiken zijn er namelijk niet op uit om iets te kopen. U kunt ze met sociale netwerken wel stimuleren tot een mogelijke verkoop, door bijvoorbeeld:

  • een goede klantenservice aan te tonen, waarbij snel op vragen, opmerkingen en klachten wordt gereageerd
  • met een betrouwbare relatie klantentrouw op te bouwen
  • deskundigheid te tonen met inzichten in de branche of sector
  • aanbiedingen te promoten voor 'volgers'
  • nieuws en informatie uit de sector te delen

Wat zijn de mogelijke nadelen van sociale media?

Als u sociale media gebruikt, onthoud dan vooral de volgende zaken:

  • de sites zijn meestal gratis, maar u moet er wel tijd in investeren
  • informele en spontane opmerkingen kunnen onprofessioneel overkomen en mogelijk uw reputatie aantasten
  • overduidelijke pogingen tot verkoop kan gebruikers juist wegjagen

Verder moet u ervoor zorgen dat u de juiste personen aanspreekt en dat al het werk dat u erin steekt resultaat oplevert. Er zijn bepaalde hulpmiddelen om de voortgang en resultaten te meten. Sociale mediamarketing is wat de naam al aangeeft: sociaal. Maar goed gebruik ervan door kleine bedrijven is allerminst nonchalant en informeel.