Wat voor bedrijven gebruiken banneradvertenties?

Elk bedrijf met een website of webtoepassing kan gebruik maken van banneradvertenties, hoewel vooral kleine en nichebedrijven meer voordeel zullen hebben bij het aantrekken van bezoekers voor hun site

Het eenvoudige antwoord is dat alle bedrijven met een online aanwezigheid gebruik kunnen maken van banneradvertenties. Banneradvertenties kunnen effectief zijn voor elk bedrijf dat zijn merkbekendheid, bezoekersaantallen op de website en verkoopcijfers wil verhogen.

Welke bedrijven hebben hier het meest baat bij?

Banneradvertenties zijn vooral voor kleine en nichebedrijven erg effectief omdat ze zo makkelijk specifieke groepen klanten kunnen aanspreken. Als u bijvoorbeeld cateringdiensten voor feesten aanbiedt in Luik, kunt u adverteren op websites met trouwlocaties en vakantiehuisjes in de Ardennen. Met zo'n doelgerichte aanpak is de kans groter dat u klanten aantrekt die geïnteresseerd zijn in wat u te bieden heeft. Zo houdt u de kosten laag door alleen geld uit te geven aan advertenties met een grote kans op slagen. Voor bedrijven met een e-commercefunctie op hun site, ongeacht de grootte van het bedrijf, kunnen banneradvertenties helpen om klanten meteen naar het juiste gedeelte van de website te leiden: de plek waar ze het makkelijkst zullen overgaan tot een aankoop. Dit biedt heel wat voordelen ten opzichte van traditionele vormen van advertenties, zoals gedrukte advertenties.

Voor wie zijn banneradvertenties minder effectief?

Grote bedrijven kunnen banneradvertenties gebruiken om de merkbekendheid te verhogen. Ze kunnen ook gebruikmaken van kwalitatieve banneradvertenties als onderdeel van een grotere internetmarketingstrategie, bijvoorbeeld in combinatie met 'pay per click'- (of PPC-) reclame, zoekmachineoptimalisatie (SEO) en het gebruik van sociale mediasites zoals Facebook en LinkedIn. Bedrijven die het minst baat hebben bij banneradvertenties zijn bedrijven die een breed assortiment aan producten en diensten aanbieden. Een zeer algemene banner die alle producten en diensten van een bedrijf moet aanprijzen, zal minder snel de aandacht trekken. In zo'n geval is het beter om de aandacht op één bepaald product of een specifieke dienst te richten en die op opvallende wijze aan te prijzen. Een handige tactiek is bijvoorbeeld een speciale aanbieding of tijdelijke korting. Als uw bedrijf bijvoorbeeld in heel België een breed assortiment aan druk- en artworkdiensten aanbiedt in fysieke winkels en via een website, kunt u reclame maken voor een aanbieding voor online bestellingen voor zakelijk drukwerk. Zo trekt u waarschijnlijk meer bezoekers aan die waarschijnlijk overgaan tot een aankoop.