Wat voor effect heeft de URL-structuur op SEO?

De structuur en content van URL's kan effect hebben op organische zoekmachineresultaten. Die resultaten kunnen verbeterd worden als URL's volgens bepaalde basisprincipes worden geschreven.

Elke webpagina heeft een URL en het is belangrijk om even stil te staan bij de structuur en content daarvan, vooral voor onderliggende pagina's, als onderdeel van zoekmachineoptimalisatie. Dit is vooral van belang bij grotere sites en al helemaal voor sites met e-commerce, die pagina's uit een interne database aanbieden en dus dynamische URL's hebben.

SEO-principes voor URL's

In het ideale geval moeten URL's:

  • beschrijvend zijn: gebruik de juiste zoekwoorden in de URL zodat het overduidelijk is wat de paginacontent is. Dit is vooral belangrijk bij de domeinnaam, die in het ideale geval relevante zoekwoorden bevat, maar het is evenzeer van toepassing op onderliggende pagina's.
  • kort zijn: URL's moeten niet te lang of te ingewikkeld zijn: volgens Google benadelen hun algoritmes erg lange URL's. Het is ook beter om onderliggende mappen, die door een schuine streep worden gescheiden, tot het minimum te beperken, want deze verminderen de algemene duidelijkheid en tasten de relevantie van de hoofddomeinnaam aan.
  • helder en duidelijk zijn: zorg dat er geen spelfouten in URL's staan en dat ze de content van de pagina zo goed mogelijk beschrijven. Het is ook beter om woorden van elkaar te scheiden, en daarvoor koppeltekens te gebruiken in domeinnamen, geen streepjes of plustekens.
  • uniek zijn: het is beter om geen twee URL's hebben die dezelfde content beschrijven. Dit kan soms gebeuren als een site opnieuw is ontworpen of bijgewerkt. De meeste zoekmachines laten slechts één van de pagina's zien in de zoekresultaten, en dat is misschien niet altijd de meest up-to-date pagina.
  • consequent zijn: als een URL-structuur eenmaal is gedefinieerd, is het belangrijk om deze in de hele site door te voeren. Dan is het voor bezoekers en zoekmachines veel eenvoudiger te zien hoe de navigatie is geregeld en is informatie gemakkelijker te vinden.

Dynamische URL's en SEO

Als een site wordt onderhouden door een content management systeem is het belangrijk om bij de keuze van het systeem te kijken hoe de URL's van nieuw aangemaakte pagina's eruit zien. Zorg ervoor dat er ofwel URL's worden gecreëerd die zijn geoptimaliseerd voor zoekmachines, of dat URL's kunnen worden bewerkt om in het programma voor zoekmachineoptimalisatie van de site te passen.

Subdomeinen en SEO

Zoekmachines behandelen subdomeinen soms als aparte sites naast de hoofddomeinnaam. Als u bijvoorbeeld een blog host op een subdomein van de hoofdwebsite, en er worden links van andere sites op geplaatst, worden alleen de organische zoekresultaten van het subdomein verhoogd, niet die van de hoofdsite.