Wat voor soort banneradvertenties zijn er voor internetmarketing?

Banneradvertenties bestaan in alle maten en zijn al dan niet geanimeerd. Bewegende banners pakken sneller de aandacht. Maar een professioneel uitziende bewegende banner is moeilijk te maken.

Een banneradvertentie is een rechthoekige afbeelding, vaak met wat tekst, die naast belangrijkste content op een website te zien is. Meestal zijn ze langwerpig en smal (en verschijnen aan de zijkant van de pagina) of kort en breed (en verschijnen aan de boven- of onderkant van de pagina). Afhankelijk van de behoefte kunt u een banneradvertentie naar wens op maat aanpassen en kiezen voor een afbeelding of animatie.

Verschillende afmetingen van banneradvertenties

Banneradvertenties worden gemeten in pixels. De meest populaire afmeting is 468x60, oftewel 468 pixels breed bij 60 pixels hoog. Dit is de traditionele '‘banner‘'-afmeting zoals u die wellicht al eens hebt gezien boven- of onderaan een pagina. Een aantal andere afmetingen zijn:

  • Leaderboards (728×90 pixels): een grotere, opvallendere versie van de traditionele banner.
  • Skyscrapers (120×600 pixels): een lange, smalle advertentie aan de zijkant van een pagina. Deze zijn populair omdat ze zichtbaar blijven wanneer de gebruiker omlaag bladert op de pagina.
  • Medium rectangles (300×250 pixels): deze staan meestal tussen de normale content van de pagina, met de tekst eromheen.

Voor een goede bannercampagne is het een goed idee om verschillende afmetingen en posities te combineren. Verschillende formaten van banneradvertenties Denk niet alleen aan de afmeting maar ook aan het formaat en of u een afbeelding of liever een animatie wilt?

  • Statische banners zijn losse, niet-bewegende afbeeldingen, vaak met wat tekst.
  • Een geanimeerde banner bevat een (beperkte mate) aan animaties om de aandacht van de lezer te trekken.
  • Flash-banners zijn iets geavanceerder. Hiermee is interactie met de gebruiker mogelijk, bijvoorbeeld wanneer de gebruiker er met de muis overheen beweegt. Ze bewegen soepeler en zien er professioneler en minder opdringerig uit.

U kunt ook geluid toevoegen aan een banneradvertentie.

Welk formaat is nu geschikt voor mij?

Uit onderzoek is gebleken dat geanimeerde banners beter de aandacht trekken. Flash-banners zijn over het algemeen beter om de gebruiker te betrekken, maar zijn daarentegen duurder om te maken en worden niet door alle merken van smartphones en tablets ondersteund. Denk eraan: hoe complexer de advertentie, hoe duurder. Voor het maken van Flash-advertenties hebt u vrijwel zeker hulp nodig van een webmarketingspecialist. Wees vooral voorzichtig als u geanimeerde banners zonder Flash gebruikt, of als u geluid wilt toevoegen. Lezers vinden deze dingen soms storend, waardoor u met dergelijke banners reputatieschade kan oplopen. Als het advertentiebudget beperkt is, kunt u dat wellicht beter besteden aan het laten ontwerpen van een professionele en opvallende afbeeldingsbanner in verschillende afmetingen.