Wat zijn de belangrijkste vragen die ik moet stellen voor ik een PPC-campagne begin?

Voor een succesvolle PPC-campagne (Adwords) is het essentieel om de juiste te vragen te stellen. U moet weten wie u met de Adwords-advertenties wilt bereiken en wat u wilt dat ze daarna doen

Elke vorm van reclame moet nauwkeurig op de juiste doelgroep gericht zijn en waarde bieden voor zijn geld. Door uzelf vooraf een paar belangrijke vragen te stellen, verbetert u de effectiviteit en het rendement op de investering (ROI) van de 'pay per click'-advertenties.

Wat is het Adwords budget?

U hebt zowel een dagelijks budget nodig als een budget voor de volledige PPC-campagne. Zo berekent u de kosten per conversie (oftewel: hoeveel u uitgeeft aan PPC voor elke nieuwe aankoop die het oplevert) en in hoeverre de marketingcampagne waarde oplevert voor uw bedrijf.

Wie is de doelgroep voor deze campagne?

Telkens als er op de advertentie wordt geklikt, kost u dat geld. Zorg daarom dat u alleen de mensen aanspreekt die interesse hebben in wat u te bieden hebt.

Wat zijn de precieze doelstellingen van de campagne?

Zo kunt u de effectiviteit ervan nauwkeurig meten, waardoor u de nodige aanpassingen kunt doen. Bijvoorbeeld: u wilt met de marketingcampagne meer gekwalificeerde verzoeken voor een bepaald product of bepaalde dienst krijgen over een periode van drie maanden. Als u een aannemer bent in Antwerpen, zoekt u waarschijnlijk alleen werk in het noorden van het land.

Wat zoekt mijn doelgroep?

Dit is belangrijk voor effectief creatief werk, omdat u hier de oproep tot actie op baseert. Het is ook van essentieel belang voor het bepalen van zoekwoorden.

Is de website klaar?

Maak het de bezoekers eenvoudig om de vereiste actie uit te voeren: snelle pagina's, duidelijke boodschappen, gemakkelijke downloads en eenvoudige afrekeningssystemen kunnen allemaal helpen bij conversie en herhaalaankopen.

Wat moeten de bezoekers doen zodra ze op de website komen?

De PPC-advertentie moet aanzetten tot actie, misschien via een directe oproep tot actie. Misschien moet de bezoeker zich abonneren op een nieuwsbrief, een product- of dienstbrochure downloaden of gebruik maken van een speciale aanbieding.

Wat levert die actie mij op?

U moet zien te meten wat elke actie u oplevert, zodat u het rendement op de investering kunt berekenen. De antwoorden op die vragen zullen helpen bij het creatieve proces (wat er daadwerkelijk in de PPC-advertentie komt te staan), en ook bij het bepalen van de PPC-zoekwoorden. Ze helpen u ook om te berekenen hoe goed de campagne werkt, zodat u tussentijds aanpassingen kunt doen, en ze helpen te bepalen of u het benodigde rendement behaalt.