Wat zijn de beste SEO-technieken?

De beste SEO-technieken zijn het schrijven van frisse, relevante content, een duidelijke organisatie van de website en het promoten van de website om bezoekers en inkomende links aan te trekken.

Er zijn veel SEO-technieken die helpen om de rangschikking van een website te verbeteren. Zoekmachineoptimalisatie (SEO) is voor veel bedrijven een belangrijk deel van de online marketingstrategie. Het is een complex gebied (daarom roepen veel bedrijven ook de hulp in van SEO-specialisten), maar de belangrijkste beste praktijken voor SEO zijn opvallend genoeg heel erg simpel. Om te beginnen is het essentieel om te onthouden wat het doel van de website is. Richt u eerst op wat u wilt bereiken en denk dan pas aan SEO. Het heeft geen zin om gewoon maar veel bezoekers aan te trekken: u moet de juiste bezoekers krijgen.

De beste content maken

Het creëren van nuttige (en liefst unieke) content helpt bij SEO. Dus:

  • bedenk waar de doelgroep waarschijnlijk naar zal zoeken en ontwikkel content die deze bezoekers aan zal trekken en tevreden zal stellen
  • schrijf gerichte tekst. Elke webpagina zou idealiter maar over één onderwerp moeten gaan, in plaats van vele verschillende zaken door elkaar
  • gebruik koppen en subkoppen om de content op te delen in leesbare stukken
  • werk uw website regelmatig bij met frisse, nieuwe content

Organisatie van de website

Het organiseren van de content maakt het bezoekers (en zoekmachines) eenvoudiger om relevante content te vinden:

  • geef de site een eenvoudige sitemap en zet die online zodat elke pagina gemakkelijk te vinden is
  • geef elke pagina een unieke titel die duidelijk aangeeft waar de pagina over gaat, met een korte omschrijving die de content samenvat
  • zorg dat de URL (bijv. mysite.be/pagina-over-SEO) gemakkelijk te begrijpen is

De titel, beschrijving en URL komen in zoekresultaten voor, dus hoe duidelijker die zijn, hoe makkelijker men weet wat u op de website te bieden hebt.

Welke fouten moet ik vermijden?

Wees voorzichtig met afbeeldingen en andere content anders dan tekst. Mensen met verminderd zicht (en zoekmachines) vinden deze moeilijk te begrijpen, dus zorg dat het programma waarmee u de website maakt, ook tekstalternatieven biedt. Gebruik bij elke link op de website ook woorden die uitleggen waar de bezoeker naartoe wordt gestuurd, bijvoorbeeld: de lokale zoekmarketing-directory van Yell, in plaats van marketing.yell.com. Neem die basisbeginselen in acht en vergeet niet om de content te promoten zodat u bezoekers en links van andere sites aantrekt.

'Black hat'-SEO

Wat u ook doet: laat u niet verleiden tot illegale 'black hat'-technieken om betere rangschikkingen in zoekresultaten te krijgen. Dit zijn technieken als het toevoegen van verborgen tekst vol zoekwoorden op een site, of 'spamlinks' (links naar uw website op niet-relevante forums en discussiesites om de website populairder te doen lijken). Zoekmachines zijn hier streng in. Als ze ontdekken dat u zo'n techniek gebruikt, kunt u gestraft worden en lager in de rangschikkingen worden gezet. Wees ook voorzichtig met links naar andere websites. Als u linkt naar sites die dubieuze SEO-technieken gebruiken, kan dat een invloed hebben op uw reputatie.