Wat zijn zoekmachines en hoe belangrijk zijn ze?

Als u op zoek gaat naar de beste methodes voor SEO voor een website, moet u onthouden dat zoekmachines meer zijn dan alleen Google en zijn tegenhangers. Klanten gebruiken ook sociale media.

Een zoekmachine is een programma dat ontworpen is om bepaalde zoekwoorden of -termen in documenten aan te treffen. Elke computer heeft een basistype van een zoekmachine in het veld 'Zoeken' of 'Verkenner' van het computermenu.‘

De oorsprong van online zoekmachines

Het internet is in feite een grote verzameling van documenten en groeit nog steeds erg snel. Hierdoor is het gebruik van zoekmachines om een weg te vinden op het web onmisbaar geworden. Met zoekmachines kunnen gebruikers de gezochte content vinden door een woord of zin in te tikken, en krijgen ze resultaten met dat zoekwoord erin terug. Het belang van zoekmachines is drastisch toegenomen sinds het begin van de zoekmachine in de jaren 90. Webcontent wordt tegenwoordig zoveel mogelijk afgestemd op de werking van zoekmachines. Dit proces wordt zoekmachineoptimalisatie of SEO genoemd. Zonder zoekmachines zouden gebruikers ongetwijfeld helemaal de weg kwijt raken in de triljoenen webpagina's op internet. Ze zouden nooit vinden wat ze zoeken en websites zouden nooit gezien worden.

Traditionele zoekmachines: de groei van Google

Eind jaren 90 en begin jaren 2000 nam de populariteit van onze huidige zoekmachines als Google en Yahoo enorm toe. Webgebruikers waren toen al erg afhankelijk van zoekmachines om snel relevante zoekresultaten te leveren, anders zou de enorme hoeveelheid aan informatie het bijna onmogelijk maken om op het internet te navigeren. Vooral Google maakte een enorme groei door en heeft nu naar schatting zo'n 80 tot 90% van het totale zoekmarktaandeel in handen. Als we denken aan zoekmachines, denken we al snel aan programma's als Google en Bing. Het belangrijkste doel van die programma's is het verzamelen en indexeren van webinformatie en die informatie terug te geven aan de gebruiker. Zoekopdrachten worden ingevoerd met zoekwoorden. De zoekresultaten worden vervolgens teruggezonden middels een systeem van factoren die gebruikers links geven naar hoogwaardige, relevante websites. Ze zorgen er tevens voor dat slechte en mogelijke schadelijke websites uit de index worden gehaald. Veranderingen in zoekgedrag: YouTube en Facebook Er is op dit moment echter een nieuw patroon op te merken in zoekgedrag. Naarmate sommige sites steeds groter en populairder worden, bevatten de pagina's ervan zo veel informatie dat de eigen, interne zoekmachine veel belangrijker wordt. YouTube wordt bijvoorbeeld elke dag door miljoenen mensen gebruikt en doorzoekt content nu op ongeveer dezelfde manier als 'traditionele' online zoekmachines. Ook gebruiken steeds meer personen Facebook om informatie, bedrijven, diensten en producten te vinden. Bij het denken aan zoekmachineoptimalisatie is het dus belangrijk om alle zoekmachines en ook het zoekgedrag van webgebruikers in overweging te nemen.