Wat zijn zoekwoorden en hoe werken ze?

Zorg voor een goede mix van zoekwoorden op de website. Algemene zinnen of woorden bereiken meer personen, maar gedetailleerde en specifieke zoekwoorden hebben minder concurrentie.

Een zoekwoord of -term is een woord of reeks woorden die veel belang of betekenis hebben. Bij het schrijven van webteksten hebben deze zoekwoorden twee belangrijke functies: ze laten zowel klanten als zoekmachines zien wat het bedrijf is en wat u te bieden hebt. De zoekwoorden zijn meestal de functies van het bedrijf of de belangrijkste producten die u aanbiedt. Ze verschijnen in de content van de website, in de niet zichtbare metagegevens, in de titels en paginabeschrijvingen en mogelijk zelfs in de domeinnaam. Een goede manier om te bepalen of de juiste zoekwoorden zijn gekozen, is om te bedenken wat de klant in zou voeren in Google om u te vinden. De zoekwoorden moeten overeenkomen met de zoekopdrachten van klanten.

Short tail-zoekwoorden

Short tail- of brede zoekwoorden zijn meestal maar 1 of 2 woorden lang. Het zijn zoekwoorden die vaak wordt gezocht en vaak ook veel concurrentie hebben voor een hoge rangschikking. In het Google Adwords Keyword Tool zien we bijvoorbeeld dat de term 'restaurant' maandelijks bijna 2,5 miljoen keer wordt opgezocht. Deze short tail-zoekwoorden worden veel gezocht en zouden dus uw online bereik moeten vergroten. Het wordt echter lastig om met deze term op de eerste pagina van Google te komen, omdat er zoveel anderen zijn die dat ook met deze term proberen. Veel van de zoekopdrachten kunnen bovendien niet eens relevant te zijn: zoeken naar 'restaurant' kan resultaten geven aan klanten die op zoek zijn naar een Chinees restaurant, een afhaalrestaurant of wat voor restaurant dan ook.‘

Long tail-zoekwoorden

Long tail-zoekwoorden voegen iets meer informatie toe aan zoekwoorden. Het zijn meestal korte zinnetjes van zo'n drie tot vijf woorden, met iets meer details over het gezochte product of de gezochte dienst. Daardoor leveren ze vaak nauwkeurige resultaten op. Bijvoeglijke naamwoorden en vooral locaties in zoekopdrachten leveren vaak minder niet-relevante resultaten op. In het Keyword Tool zien we dat 'Italiaans restaurant Genk' maar 880 zoekopdrachten oplevert. Met deze zoekwoorden bereikt u dus veel minder klanten dan de bredere term 'restaurant', maar het is waarschijnlijker dat een potentiële klant die deze term gebruikt een duidelijk idee heeft van wat hij wil vinden. Daarom is de kans ook groter dat hij over zal gaan tot een aankoop als hij uiteindelijk de website bezoekt.‘

Welke moet ik voor mijn website gebruiken?

Voor het beste gebruik van SEO is het verstandig om zowel short tail- als long tail-zoekwoorden te gebruiken in de content van de website. Zo bereikt u een groot aantal klanten via brede zoektermen, maar levert u met long tail-zoekwoorden ook rechtstreekse en gerichte informatie aan klanten en zoekmachines. Gebruik dus de juiste combinatie van zeer concurrerende en zeer gedetailleerde zoektermen om bezoekers te trekken. Dan zult u snel merken dat de site steeds hoger in de zoekresultaten komt te staan.