Wat zijn zoekwoorden en waarom zijn die belangrijk voor SEO?

Zoekwoorden zijn woorden en zinnen die iemand in een zoekmachine intikt om relevante websites te vinden. Het gebruik van de juiste zoekwoorden is de belangrijke stap in zoekmachineoptimalisatie.

Wie zoekmachines gebruikt, tikt een woord of meerdere woorden in die beschrijven wat hij zoekt: 'Bloemist Antwerpen' of 'Goedkope vakantie Griekenland' bijvoorbeeld. Deze woorden of zinnen worden zoekwoorden genoemd. De zoekmachine laat vervolgens een lijst met webpagina's zien met content die betrekking heeft op het zoekwoord. Als u een zakelijke website opzet, moet u ervoor zorgen dat uw website zo hoog mogelijk in de resultatenlijst verschijnt wanneer klanten op relevante zoekwoorden zoeken. Daar draait het om bij zoekmachineoptimalisatie (SEO).

Hoe gebruik ik zoekwoorden op mijn bedrijfswebsite?

De basis is dat u relevante zoekwoorden in uw content moet gebruiken. Het is zelfs beter om eerst de zoekwoorden vast te stellen en daar de content omheen te bouwen. Onthoud hierbij drie dingen:

  • richt u op zoekwoorden die het meest waarschijnlijk door potentiële klanten worden gebruikt
  • zorg voor gerichte, individuele webpagina's en gebruik per pagina slechts enkele zoekwoorden
  • houd rekening met wat de concurrentie doet

De juiste zoekwoorden kiezen

Om nuttige zoekwoorden te vinden, moet u denken vanuit het oogpunt van de potentiële klanten. Stel dat u een geweldige nieuwe verf voor jachten hebt ontwikkeld: Wonderverf. Dat woord kunt u als zoekwoord voor één van de webpagina's gebruiken, zodat duidelijk is dat die pagina over Wonderverf gaat. Maar potentiële klanten zullen daar niet op zoeken. Ze weten waarschijnlijk nog niet eens dat het bestaat. Zij zijn op zoek naar 'watervaste jachtverf' of 'jachtverf Brugge', dus dat zijn de zoekwoorden die u moet overwegen.

Gericht te werk gaan

Probeer individuele webpagina's te maken die duidelijk betrekking hebben op slechts enkele zoekwoorden. Zomaar alle zoekwoorden die u kunt bedenken in uw content verwerken, levert u alleen maar slechte content op. U kunt ook gestraft worden door zoekmachines die daardoor denken dat u niet helemaal eerlijk te werk gaat.

De concurrentie verslaan

De concurrent doet natuurlijk ook aan SEO op zijn website en heeft misschien zelfs een groter budget dan u. De concurrentie aangaan voor losse zoekwoorden is waarschijnlijk zinloos (en zal u minder snel klanten brengen die geïnteresseerd zijn in uw specifieke aanbod). Kijk daarom liever naar langere zinnen die dicht aansluiten op wat de doelgroep zoekt en waar u de concurrent een stapje mee voor blijft.