Webcontent aanmaken die gedeeld kan worden

Tips voor het aanmaken van webcontent die personen gaan delen. Wij werken al een tijdje in marketing en één ding dat wij hebben gemerkt is dat mensen niet meer gewoon producten aan zich

Wij werken al een tijdje in marketing en één ding dat wij hebben gemerkt is dat mensen niet meer gewoon producten aan zich willen laten verkopen. Tenzij het precies de juiste persoon is die net op de markt is voor het product/de dienst die u verkoopt op het juiste moment, moet u de belangstelling van klanten trekken en vasthouden.
Vroeger werd dat met aanbiedingen gedaan, maar daarmee vermindert u uiteindelijk alleen maar de waarde van uw product en voordat u het weet zit u vast in een eindeloze cirkel waarbij u steeds korting moet geven om maar iets te kunnen verkopen.

Andere mogelijkheden?

  • Voed de klant op Dit werkt vooral goed in de B2B-omgeving, waar mensen constant op zoek zijn naar nieuwe manieren om hun activiteiten te verbeteren, meer leads te krijgen en hun klanten te behouden. Stel handleidingen op (iedereen houdt van een download), informatieve artikels en biedt informatieve afbeeldingen met veel statistische cijfers. Ook video's mogen niet over het hoofd worden gezien in de B2C-omgeving: sommige zeer populaire YouTube-video's zijn instructief en het wordt steeds eenvoudiger om video te delen op steeds krachtigere smartphones en tablets.
  • Breng ze aan het lachen Als u erover nadenkt, zult u erachter komen dat merken die u onthoudt u ofwel hebben geïrriteerd, of u aan het lachen hebben gebracht. Daar is heus geen volledige tv-advertentie voor nodig. Met een handige videocamera en grappige content maakt u al snel een korte videoclip. Of maak het leuk tijdens een presentatie of zelfs in een blog of artikel. Dat is allemaal mogelijk in een redelijk krap budget.
  • Maak contact Een gedeelde mening, ervaring of vak zorgen er geheid voor dat personen met elkaar kunnen opschieten. U kent uw publiek (dat hoort in ieder geval zo te zijn), dus u weet welke kleine nuances hen zal aanspreken. Zelf houden wij van de oude Revels-advertentiecampagne (chocolaatjes in verschillende smaken). De fabrikant wist dat mensen de koffiesmaak het minst lekker vonden, dus maakten ze een advertentie met een Russische roulette waarin men probeerde die smaak niet te krijgen. U kunt een opinieonderzoek op de site doen en de opinies dan delen, of bezoekers vragen om onderwerpen te suggereren, zodat ze zich er echt bij betrokken voelen en de content hen zal aanspreken.

Hebt u eenmaal uw content, zorg er dan voor dat personen die gaan delen. Omdat u het nu toevallig fantastisch vindt en zij misschien ook wel, betekent dat niet dat ze het automatisch zullen doorsturen. Elk artikel moet links bevatten om het te delen op Twitter/Facebook/Stumble Upon - kortom van overal waar klanten ernaar kijken. En vergeet ook e-mail niet; het is eenvoudig om content te delen via e-mail en iedereen heeft het. En er is meer voor nodig dan een aantal pictogrammen onderaan de pagina: voeg er een oproep tot actie aan toe en moedig ze aan dit te delen, of nog beter, geef ze een goede reden om dat te doen. Zelfs een eenvoudige regel zoals: Vind je dit leuk en wil je indruk maken op je vrienden? Deel het dan op je Facebook-pagina!' is een aanmoediging met ijdelheid als motivering.
Ok, dus bekijk uw content en bepaal of het alleen promotioneel is. Zo ja, verwerk dan enkele van deze tips. En zorg dat het wordt gedeeld...