Wees sociaal: Heeft Facebook enig nut voor B2B-bedrijven?

Het kan van grote waarde voor uw algemene B2B sociale mediastrategie zijn om nieuwe, andere manieren te vinden om met B2B-klanten om te gaan via Facebook.

Wij hebben het grootste deel van onze carrières voor bedrijven gewerkt die rechtstreeks met de consument handelen (op welke manier dan ook), dus nu wij bij een bedrijf werken dat alleen met B2B te maken heeft, is het interessant om de andere sociale mediastrategieën te zien die daarvoor nodig zijn. Vooral Facebook is een brandende kwestie. De mening van mijn huidige collega's was dat het niet van nut was voor het bereiken van een zakelijke cliënteel en dat standpunt kunnen wij wel begrijpen. Zelf zijn wij echter van mening dat Facebook een goede kans biedt om een relatie op te bouwen met uw doelpubliek op een manier die websites en blogs niet helemaal kunnen nabootsen. Zoals altijd is ook hier zinvolle content de sleutel, want daardoor worden gebruikers aangespoord uw materiaal weer door te geven aan hun eigen gemeenschappen. Het is belangrijk om uw gemeenschap te betrekken. Uw klanten hebben waarschijnlijk weinig contact met elkaar, en zodra een transactie is afgesloten heeft uw bedrijf waarschijnlijk ook niet veel meer met hen te maken, behalve voor ondersteuning na de verkoop. Met behulp van Facebook kunt u deze klanten bij uw marketingbezigheden blijven betrekken door succesverhalen en feedback over het product te verspreiden. Ook kunt u kortingen en promoties voorzien voor klanten die actief zijn op uw Facebook-kanaal en hen om getuigenissen te vragen voor gevalstudies en persberichten. Facebook kan vooral van nut zijn als uw bedrijf wat kleiner is en geen gigantische aanwezigheid op het Web heeft. Er zijn tegenwoordig een aantal verschillende applicaties beschikbaar op Facebook waarmee u een winkeltabblad kunt opzetten op uw bedrijfspagina, waardoor verkeer naar uw e-commerceaanbiedingen en naar klantenservice wordt doorgestuurd. Dit kan tot het viraal delen van uw producten leiden. En in welke sector het bedrijf zich ook bevindt, u volgt het nieuws binnen de sector waarschijnlijk op en hopelijk bespreekt u het in uw blog. U moet met klanten overleggen en hen helpen zakelijke problemen op te lossen. U kunt deze ervaringen zelfs gebruiken als materiaal voor gevalstudies. Als u dat allemaal doet dan hebt u allerlei leuke content: waarom zet u dit niet op uw Facebook-portaal; maak er een informatiepunt van voor de sector. Vergeet als laatste niet om de Facebook-pagina toegankelijk te maken, veel meer dan bijvoorbeeld een LinkedIn-pagina. Hier kunt u het bedrijf een menselijk gezicht en een persoonlijkheid geven, de aandacht richten op eventueel liefdadigheidswerk dat het bedrijf doet en waaraan werknemers deelnemen of bijvoorbeeld laten zien hoe de technici hard aan het werk zijn aan het nieuwste product. Het kan van grote waarde voor uw algemene B2B sociale mediastrategie zijn om nieuwe, andere manieren te vinden om met B2B-klanten om te gaan via Facebook.